Dirigenten från St Petersburg
 
 
Titel: Dirigenten från St Petersburg
Författare: Camilla Grebe & Paul Leander Engström
ISBN: 97891 7537 0422
Serie: Moskva Noir #1
Antal sidor: 367 (inbunden)
Första mening: "Ryssen som satt mitt emot honom vid det lilla slitna skrivbordet var hans klient."
 
Handling: Tom Blixen bor sedan ett decennium i Moskva där han jobbar på den största och viktigaste investmentbanken i landet. Boken utspelar sig i början av 2000-talet när enorma rikedomar kunde skapas över en natt och där korruption var en del av vardagen. Tom Blixen har dock inte haft intresse av att skapa den förmögenhet som många eftersträvar men när en möjlighet som visar sig vara den viktigaste för firman dyker upp kan han inte tacka nej. Uppdragsgivaren är Rysslands största oljebolag. Tom som har bott så pass länge i Ryssland trodde sig ha koll på hur marknaden fungerar men det visar sig att han dras allt djupare ner i en våldsspiral där flera av hans närmaste får sätta livet till, den enda hjälp han verkar få är av en åklagare och jakten leder dem in i maktens allra innersta kretsar.
 
 
 
Omdöme: Jag hade förväntat mig mer fart och spänning av den här boken, mer typen bladvändare och det var inte alls det jag fick. Jag tycker att den var svår att komma in i och karaktärerna känns lite som en och samma då de inte har några karaktärsdrag som jag direkt kan relatera till. Dessutom k'ändes Ryssland lite väl stereotypiskt beskrivet. Jag vet inte om det är/var så att allt är korrupt från poliser till politiker och att de dricker vodka dagligen eller att landet närmare styrs av de största företagen. Det känns som om det är den bilden man har av Ryssland, men är det verkligen så? Jag vet inte.
 
Sedan kommer vi till språket som jag inte gillar så väldigt mycket då ryska ord är inslängda lite här och var, vilket jag antar beror på att det saknas en svensk översättning men för mig förstör det bara läsflytet. Det kan också ha att göra med att jag förväntade mig mer av Camilla Grebe eftersom jag har gillat de böckerna som hon har skrivit tidigare.
 
Jag har inte så mycket att säga om den här boken faktiskt då den för mig var ganska intetsägande och som jag tidigare har nämnt seg att läsa. Det var först vid de kanske 100 sista sidorna som den kom igång och då förstod jag inte hur den skulle lyckas knyta ihop alla trådar på så pass kort tid, därav blev det ett ganska stressigt slut om man jämför med resten av boken.
 
 
Betyg: 2/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 

Böcker som jag tidigare har läst av Camilla Grebe:
Någon sorts frid (Siri Bergman #1)
Bittrare än döden (Siri Bergman #2)
Innan du dog (Siri Bergman #3)
 
#1 - Susanne

Har fluktat på den här boken men tror nog att jag köper "Innan du dog" istället. Har bara läst "Någon sorts frid" innan.

#2 - Lena

Den boken står i bokhyllan. Skall läsas ganska snart!