Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz

Titel: Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz
Författare: Göran Rosenberg
ISBN: 9789100126278
Antal sidor: 284 (inbunden)
Första mening: "Jag hade länge föreställt mig att han kom över Bron eftersom det är Bron som är porten till Platsen, och faktiskt också nyckeln till den, men han kan naturligtvis inte ha kommit över Bron eftersom han måste ha kommit med tåget söderifrån."
 
Handling: I den här boken försöker Göran Rosenberg sätta ord på sin fars resa från Lódz, via bland annat Auschwitz och Wöbbelin för att till sist hamna i den lilla staden Södertälje med den stora lastbilsfabriken. Boken kan även beskrivas såhär: "Om vägen till Auschwitz är ett helvete lika för alla är varje väg från Auschwitz ett mirakel för sig. Vägen från Auschwitz tar sig de mest skiftande banor och bryter av mot de mest oförutsägbara mål och genomkorsar de mest oväntade platser. De som befinner sig på vägen från Auschwitz är alla undantag, på samma sätt som varje väg från Auschwitz är ett undantag."
 

Omdöme: Det var inte bara en gång Göran Rosenbergs far hade tur i livet, för det krävdes en himla massa tur för att ta sig levande genom kriget som jude. Men David Rosenberg gjorde det. Han blev en av de överlevande. Jag läste den här boken precis hemkommen från Krakow och ett besök i både Auschwitz och Birkenau, så att försöka föreställa sig var inte så svårt men att verkligen förstå går nog inte. För hur förstår man det ofattbara?
 
Boken balanserar på att vara tung och finstämd och ibland väger det ena över och ibland det andra. När jag skriver fin menar jag inte berättelsen, för den är mörkare än det allra mörkaste mörker, men jag är imponerad av Göran Rosenbergs språk. Språket flyter och tränger sig in i mig och det beror inte bara på vad han skriver utan även på hur han skriver.
 
Men, boken blir ibland lite för dokumenterad. Göran Rosenberg har gjort en otrolig research till den här boken, vänt på varje papper och varje sten för att kartlägga sin fars öde. Ibland gör det historien väldigt trovärdig och ibland känns det lite överdrivet, för som läsare tror jag på författaren. I allt han säger. Han behöver inte överbevisa mig. Speciellt mitten i boken blir faktiskt lite "tråkig" att läsa och jag tycker inte alls att den har samma driv som början och mitten.
 
Med det sagt tycker jag att den är väl värd att testas av samtliga för en sådan här historia får inte glömmas bort. Boken berörde stundtals riktigt djupt. Och det måste jag ju också tillägga, ett mycket välförtjänt Augustpris 2012!
 
 
Betyg: 4/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon