Andra andningen
 
Titel: Andra andningen
Författare: Sofie Sarenbrant
ISBN: 97891 7537 0125
Antal sidor: 336 (Inbunden)
Första mening: "Äntligen ljöd startskottet och med ens försvann alla dubier som jag brottats med den senaste halvtimmen."
 
Handling: Stockholm maraton ska precis gå av stapeln för 35:e året och vädret spelar dem ett spratt genom att bjuda på vinterkyla mitt i sommaren. Stockholm har hittills klarat sig utan dödsfall men när startskottet går av ställs allt på ända. Det dröjer inte länge förrän en man faller ihop och trots insatser från sjukvård går hans liv inte att rädda. Emma Sköld, kriminalkommissarie, är där som publik för att heja på sin syster men hamnar mitt i smeten när en livlös kvinna hittas i vattnet och det råder inget tvivel om att hon har blivit mördad. Ett lopp med tusentals deltagare på en begränsad yta och med tusentals potentiella gärningsmän.
 
 
Omdöme: Jag kände att jag behövde en lättsmält bok som inte krävde alltför mycket av mig och det var precis vad jag fick. På så sätt följer den här boken även hennes tidigare mallar. Det är ingen avancerad mordhistoria vi  som läsare bjuds på och den utspelar sig dessutom inom loppet av några timmar, med undantag för vissa tillbakablickar några månader tillbaka i tiden. Jag säger inte att det är fel med sådana här böcker, ibland är det precis vad som behövs, men det imponerar ju inte särskilt heller. Jag började på den här boken idag och jag slutförde den idag. Det handlar inte bara om sidantal när sådant händer, utan boken är väldigt luftig och rapp överlag med korta kapitel.
 
Jag har tidigare gnällt på karaktärerna i Sofie Sarenbrants böcker, eller snarare bristen på intressanta karaktärer eller målande personporträtt för jag känner inte något för någon i hela boken. Det är Emma Sköld som främst är i fokus samt hennes syster Josefin men jag klarar inte av någon utav dem. Eftersom det här ska bli en serie, varav det här är den andra boken, kan jag tycka att det är okej att karaktärerna får växa fram och ta lite plats i taget men efter två böcker har jag fortfarande inget grepp om dem. Jag tror att boken helt enkelt blir lite för kort och lite för luftig. Jag brukar aldrig klaga på varken miljöbeskrivningar eller karaktärer, för jag tycker ofta att det är ointressant att läsa om, men här är det alldeles för lite av den senare varan.
 
För mig hamnar den här i vad jag kallar Camilla Läckberg-facket, en lättläst bok som ger några timmar enkel underhållning. Det är främst enkelheten som irriterar mig, att det känns som en bok som går att skriva ihop på ungefär samma tid som det tog för mig att läsa den. Förlåt för hårda ord. Det enda den möjligtvis gav mig var en lust att gå ut och springa, för en stor del av boken ägnades åt Josefin som sprang loppet och vad hon tänkte och hur långt det var kvar och helt enkelt en massa löparsnack ur hennes perspektiv - som jag i och för sig inte riktigt vet hade med historien att göra men ändå, utan det hade ju boken blivit ännu kortare.
 
Men nu tycks det som om jag avskydde boken och det gjorde jag verkligen inte, jag läste den ju trots allt och det var ingen pina. Det är en bok för hängmattan helt enkelt eller stranden eller balkongen eller vart ni nu vill läsa. Dessutom tycker jag att den här boken är ett lyft gentemot hennes tidigare.
 
 
Betyg: 2/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
Böcker som jag tidigare har läst av Sofie Sarenbrant:
 
 
#1 - Susanne

Jag har bara läst den första boken (Vecka 36) men blev lite avskräckt faktiskt. Jag fick inge heller något grepp om karaktärerna- de kändes bara klyschiga och onyanserade.
Låter iofs lovande att du tycker att denna är ett lyft mot hennes tidigare! Får se om jag någon gång ger henne en chans till.

Svar: Alltså ja, ett lyft är det ju tycker jag allt men allt är ju relativt.. här tyckte jag ju inte att nivån var så hög från början. Men på något sätt känns det ju som att ju fler böcker man skriver desto bättre borde man bli.
Carolina Edvinsson

#2 - Caroline - Bland böcker

Jag tyckte mycket om "Vecka 36", men Sarenbrants övriga böcker har jag inte alls förstått mig på. Håller helt och hållet med dig om att det känns som att hennes böcker inte kan ha tagit mer än ett par timmar att skriva, och karaktärerna är helt ointressanta! Jag är osäker på om jag ens ska "bemöda" mig med att läsa den här...

Svar: Alltså ne, den är ju inte "värd" att läsa på det sättet men samtidigt tar den bara några timmar att läsa ut.. Så ja, om man behöver något lättsamt är det ju ett alternativ. Lite som deckargenrens egen chic lit ;)
Carolina Edvinsson

#3 - Hanneles bokparadis

Balkongböcker behövs också

#4 - Lena

Jag har läst hennes tidigare böcker förutom den här och har gillat dem, men inte riktigt desto mer än det. Tror faktiskt jag gillade Vecka 36 mest. Är lite av samma åsikt att de hamnar i en sådär..typiskt svensk deckare.. Ska i alla fall läsa Andra andningen vid något skede.

Svar: Jag hoppas att du gillar den :)
Carolina Edvinsson

#5 - Carro

Den vill jag läsa!! :)