Fredagsfråga: Böcker som väcker reslust
 
Veckans fredagsfråga lyder: Kan du dela med dig av några boktitlar/författare som får en att vilja resa?
 
Jag tyckte faktiskt att den här frågan var ganska svår, jag är en sådan som alldeles för ofta tycker att miljöbeskrivningar känns överflödiga och onödiga och har inte så lätt för att se platser som beskrivs framför mig. Jag är liksom mer för språk, karaktärer och händelser än vart allt utspelar sig någonstans. Men jag gör självklart ett försök till att besvara frågan!
 
1. Astrid Lindgren (Snor jag rakt av från Carolina)
Jag är uppvuxen ett stenkast från en "Bullerbyidyll" inte den riktiga men en nästan identisk och vi bodde i vad som mer kan kallas ett samhälle. Det är inte så att Astrid Lindgren ger mig lust att resa dit, resa hem. Men däremot vill jag ibland vara på sådana platser. Ni vet med röda trähus som har vita knutar, hästar som i princip betar i trädgården, gröna ängar och ja ni vet livet på landet liksom. Jag skulle trivas där! Så länge jag får ha min dator med internet, mobil, gärna några restauranger i närheten och att det inte ligger så långt bort från allt.. Okej, livet på landet kanske låter med idylliskt än vad det är.
 
2. Harry Potter
Jag har för mig (rätta mig gärna om jag har fel) att det är väldigt mycket Londonsnack i vissa av dessa böcker vilket gör att jag kan känna igen mig och få ett litet sug efter att åka tillbaka dit. Det räcker inte med att en bok utspelar sig i London utan det ska vara nästan övertydligt, ibland kan en bok utspela sig i London men egentligen appliceras lika gärna i USA och då fungerar det inte. Jag vill ha riktiga namn på byggnader och gator och platser!
 
#1 - 23minuter

Underbara Harry potter! London är jätte trevligt men jag skulle nog hellre vilja åka till Hogwarts och besökt slottet, men jag tänka mig att det är lite svårare ;)

#2 - Monika

London i all ära, men Hogwarts ja :)

Om du inte läst S J Boltons Nu ser du mig så kan jag rekommendera den för att få Londonlängtan :)

#3 - Skriva läsa leva

Bullerby-idyllen är en sommardröm. Hade gärna spenderat några skrivarveckor på en avskild liknande plats då jag blir inspirerad av natur och landsbygd.

#4 - Lena

Kan nog hålla med om att både Harry Potter och Astrid Lindgren triggar igång reslusten.

#5 - Hanna

Åh jag har växt upp i en typisk Bullerbyby!

#6 - Carolina

Jag har - nästan - besökt Hogwarts på riktigt!! Man kan gå runt i stora festsalen, titta in i Gryffindors sällskapsrum och Snapes klassrum för trolldryckslära, gå i Diagongränden och massor av annat. Det gjorde vi i höstas när vi var i London - kolla länken.
http://www.wbstudiotour.co.uk/

#7 - KajsaLisa

Kanske är så att dom röda stugorna är en idyll därför att det du räknar upp inte finns där i samma omfattning. Men jag resonerar likadant själv fast jag vet att man inte kan få allt.
London får man aldrig nog av och det du säger stämmer. Tror det har att göra med att dom olika områdena har sin egen särart så det är lätt att leva sig in i berättelsen om författaren hänvisar.
Själv är jag nu inne på min andra reseberättelse om London i bloggen. Ifall du vill kan du söka på London i min sökruta. Skall dit igen i sommar.
Lägger in et par intressanta länkar.
http://www.wbstudiotour.co.uk/
http://www.walks.com/London_Walks_Home/Harry_Potter/default.aspx

Svar: Jo jag har ju bott i London i olika perioder, så för mig känns det lite som att komma hem. Men ja, jag har nog gjort mitt där på ett tag nu. Finns ju så många andra städer att upptäcka ;)
Carolina Edvinsson

#8 - Ewelina

Nog skulle jag vilja resa till London alltid :)

#9 - Helenas bokhylla

Just England och London verkar vara populära litterära resmål!