Gregor Blodets förbannelse
 
Titel: Gregor Blodets förbannelse
Författare: Suzanne Collins
Antal sidor: 366 (kartonnage)
ISBN: 9789163875434
Serie: Krönikan om Underjord #3
Första mening: "Gregor stirrade på badrumsspegeln en liten stund medan han samlade mod."
 
Handling: Med två profetior bakom sig tar nu Gregor sig an den tredje och beger sig tillbaka till Underjord, tillbaka till sina nyfunna vänner och fiender. Den här gången härjar pesten nere i Underjord och hotar att döda alla varmblodiga varelser, vilket tvingar dem att åter igen lägga alla krig åt sidan för alla arters överlevnad. Nu är det upp till Gregor att både klura ut profetians betydelse samt finna botemedel till pesten.
 
 
Omdöme: Serien om Gregor i Underjord är riktad till en yngre målgrupp (9-12 år) men ibland är det faktiskt lätt att glömma bort, för det är inte alltid en mysig liten saga det här. Det är mycket död och äventyr och farliga monster och äckliga insekter och strider runt varje hörn och en historia full med krig. Att Gregor bara är barnet med sina elva levnadsår är även det lätt att glömma bort med tanke på att han slåss och krigar, tar ett väldigt stort ansvar för sin lillasyster Boots och tänker på hur familjen ska klara sig rent ekonomiskt. Som yngre läsare kanske man inte tänker på allt det där, men jag som äldre läsare gör det och jag tycker faktiskt synd om Gregor- Även om han själv bara tycker att det är ett kul äventyr som slutar lite för abrupt för vissa deltagare.
 
Men det går ju inte att sticka under stol med att det är spännande och fartfyllt från sida ett och att det är roligt att åter igen få hälsa på nere i Underjord med alla dess minst sagt udda karaktärer. Jag håller fortfarande fast vid råttan Rödklös och kackerlackan Temp som favoritkaraktärer. Jag tycker att det är intressant att Suzanne Collins vågar skriva serien så pass dystert som hon faktiskt gör och det är svårt att inte dra paralleller till den verkliga världen med krig, oroligheter, brokig historia och dess tendens att inte acceptera något som är annorlunda. Jag tycker att det här är en bra serie som väcker många tankar men anledningen till att den får betyget som den får är för att det är ett högst personligt betyg för min egen skull. Egentligen hade kanske den här recensionen varit bättre utan ett betyg som påverkar i bakgrunden.
 
 
Omdöme: 3/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
Böcker som jag tidigare har läst av Suzanne Collins:
Hungerspelen (Hungerspelen #1)
Fatta Eld (Hungerspelen #2)
Revolt (Hungerspelen #3)
Gregor från Ovanjord (Krönikan om Underjord #1)
Gregor Dödens Labyrint (Kränikan om Underjord #2)
 
#1 - Lena - Bookheaven

Jag läste precis ut kapitlet som du har på bilden. Åh vad skoj det ska bli att läsa den. Får se när jag hinner sitta och läsa en längre stund nästa gång denna helgen är fullsmockad med planer :)