En mörderska bland oss
 
Titel: En mörderska bland oss
Författare: Hannah Kent
Antal sidor: 362 (Inbunden)
ISBN: 97891 7537 0415
Serie: -
Publiceringsår: 2014 (Original: 2013)
Originaltitel: Burial Rites
Första mening: "De sa att jag måste dö."
 
Handling: Året är 1829 och pigan Agnes Magnúsdóttir är dömd till döden efter att ha medverkat i ett dubbelmord. På grund av kostnader och överfyllda fängelser blir hon inhyst på en gård i väntan på sin egen avrättning där hon får arbeta för sitt uppehälle. Rädsla och avsky gör att familjen på gården till en början undviker Agnes så mycket som möjligt men ju längre tiden går desto mer inser familjemedlemmarna att hon inte är den häxa som hon utmålas som och att hon också har historier värda att lyssna till. Till sist lättar hon även sitt hjärta och berättar om vad som egentligen hände där borta på gården som gjorde att det slutade i dubbelmord och bränder.
 
 
Omdöme: Om man gillar karga landskap och häpnandsväckande natur är det här verkligen en berättelse som borde falla läsaren i smaken. Det är inte så mycket fart och fläkt, morden är ju faktiskt redan avklarade, utan det blir mer en berättelse om vägen fram till döden. Hur det är när man vet att sekunderna i livet som passerar kan vara de allra sista och hur det känns när bödeln håller yxan över nacken och man vet att hugget kommer att komma men man vet bara inte när. Det ger förstås en extra dimension till det hela att huvudpersonen och flera av karaktärerna har funnits i verkligheten, att det här har hänt. Det kanske inte hände precis just såhär men något sånär och det räcker. 
 
Boken satte både tonen och nivån högt direkt och jag blev fängslad med en gång, däremot blev den just lite för stillsam för mig då jag hela tiden väntade på att något skulle hända. Allra helst något som jag inte hade kunnat förutse och det är där boken gör mig lite besviken, jag väntar på något som aldrig kommer. Till sist tröttnar jag lite och jag tappar intresset för hur morden gick till och vad som kommer att hända med Agnes. Boken blir helt enkelt lite för lång för historien, den drar ut på tiden och det är synd när jag var så positivt inställd till en början. Det som författaren gör väldigt bra däremot är karaktärerna, de känns som levande människor och stereotyper finns inte att finna så långt ögat kan nå. Det känns som om författaren har gjort sin research noga med tanke på att det känns som om jag som läsare befinner mig där på gården med kölden och vinden som viner runt knutarna. Miljöskildringarna och karaktärerna är helt enkelt snyggt skrivna, för till och med jag som lätt tappar intresset för sådant fann att det tillförde historien istället för att vara ett nödvändigt ont vilket annars ofta är min åsikt.
 
 
Betyg: 3+/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon