Längd: 102 min
Genre: Animation, Adventure & Comedy
Medverkande: Kristen Bell, Josh Gad & Idina Menzel
Imdb-betyg: 7,9

Baserad på sagan Snödrottningen av H.C Andersen
Länk till recension på bloggen

Handling: Prinsessorna Anna och Elsa är oskiljaktiga som barn men under en lek som urartar råkar Elsa träffa Anna med sina magiska krafter, Elsa kan nämligen skapa snö och is runtomkring sig. Anna blir bara tillfälligt skadad men de som hjälper henne raderar även hennes minnen av det som inträffade och därigenom även hennes minnen med Elsa och de magiska krafterna. När prinsessorna så småningom ska krönas avslöjas Elsas hemlighet och hela riket hamnar under snö och is, Elsa själv flyr upp i bergen för att inte kunna göra mer skada.

Omdöme: En klassisk prinsessaga, känns inte det lite unket vid det här laget? Det har ju inte haft någon verklighetsförankring på många hundra år. Att det första Anna tänker på när hon ska krönas till prinsessa är om hon kommer att finna "den rätta" känns inte heller särskilt aktullt numera, dock väldigt väntat för att vara en produktion från Disney. Det är dock inte bara sockersöta prinsessor och prinsar som ska komma in i deras liv så att det äntligen blir komplett, huvudfokuset ligger faktiskt på systrarnas relation vilket gör att det blåser en frisk fläkt, om än väldigt liten, över filmen. Sedan är den absolut väldigt snyggt animerad och de frostiga landskapen går inte av för hackor, det förekommer även skandinaviska referenser och en del humor så det är plus i kanten. Vad beträffar musikalnumren som går igenom som ett tema i hela filmen kan jag inte riktigt bestämma mig. De är inte så många att de stör mig men det är på gränsen, hade det inte varit för att jag tycker att musiken faktiskt är helt okej hade nog min inställning varit oerhört negativ. Nu passar det ändå bra.

#1 - Mia Eggimann

Men Snögubben är för gullig i alla fall.
Mia

Svar: Ja, det kan jag hålla med om! :)
Carolina Edvinsson

#2 - Zelly

Jag tyckte att denna var lite gullig så men fattar inte riktigt all hajp som den har fått. Helt ok film och så men inte mer än så, tyckte iallafall jag :)

Svar: Nae, jag håller nog med dig där faktiskt. Fast en Oscar fick de väl för musiken? Och ja, den är väl bra :P
Carolina Edvinsson

#3 - Linnea

Jag brukar gilla animerade filmer, men Frost har jag inte sett. Kanske lika bra! Klassiska prinsessagor känns faktiskt riktigt gammalt! Och väldigt Disney, som sagt.. De har i och för sig gjort några försök att göra prinsessaga med en lite mer modern twist, som Modig, men jag vet inte om de lyckats riktigt ännu..

Svar: Hm njae jag tycker nog att de fortfarande är lite för prinsessiga. Pixar är bättre! :)
Carolina Edvinsson

#4 - Jonna Lindberg

Såg den här i veckan, tyckte mycket om den :) Mysig, men framför allt fantastiskt gjord. Och fin musik. Visst fanns det förutsägbara saker jag också störde mig på, det som lättade upp något var väl att det var syskonkärlek och inte någon annan kärlek som sattes i fokus mot slutet. Mest.