Fredagsfråga - Det här hittar ni inte i min bokhylla
 
 
Den här veckan handlar bokbloggsjerkan om det lite kontroversiella ämnet om vad man helt sonika vägrar att läsa eller visa upp i sin bokhylla. Frågan är inspirerad av The Guardians artikel Which books will never be on your shelves? 
 
Jag hade först svårt att komma på några böcker som är givna på min "svarta lista" eftersom jag försöker att vara så öppen som möjligt och läser ofta böcker av/om personer som jag inte kan ta till mig just för att försöka vidga mitt perspektiv. Jag var inne på Bibeln och Mein Kampf men vågar inte säga att jag aldrig kommer att läsa dem. När Mein Kampf kom upp snuddade tanken vid en annan kamp, nämligen Karl Ove Knausgårds bok Min Kamp som jag inte ens vill ta i med tång. Jag vet inte vem författaren är eller varför han kan ha så mycket att säga så att självbiografin sträcker sig över åtta volymer och jag vill heller inte veta..
 
 
#1 - David /OArYA

Herregud, har han skrivit så många? Verkar ju helt galet!

#2 - Sara Pepparkaka

Det är lite så att jag också tvivlar på att Knausgårds liv verkligern kräver åtta böcker.. men det finns ju många som gillar dem.

#3 - C.R.M. Nilsson

Min kamp ryker på grund av associationerna för min del. Men också nu när du säger det: vem har ett liv så intressant att det kan sträcka sig över åtta volymer?

Svar: Ja, titeln borde ha tänkts igenom minst en gång till kan man ju tycka.
Carolina Edvinsson

#4 - Ugglanoboken

Tycker också det är märkligt att man kan skriva så mycket om sig själv. Har inte läst någon av hans böcker och har ingen i hyllorna, men faktum är att jag är ganska nyfiken på böckerna!

Svar: De har ju blivit väldigt omtalade så något måste de ju ha som lockar minst några :)
Carolina Edvinsson

#5 - Malin

Har tänkt samma sak. Hur kan han ha så mycket att berätta när han inte är mer än medelålders. Det måste vara navelskåderi på högsta nivå.

#6 - bloggbohemen

Jag kämpade mig igenom första delen av Min kamp för att vi skulle läsa den i bokcirkeln. Någon mer del kommer jag aldrig att läsa. Knausgård tar navelskåderiet till en helt ny nivå och jag finner det helt odrägligt.

#7 - bloggbohemen

Jag kämpade mig igenom första delen av Min kamp för att vi skulle läsa den i bokcirkeln. Någon mer del kommer jag aldrig att läsa. Knausgård tar navelskåderiet till en helt ny nivå och jag finner det helt odrägligt.

Svar: Att du fick kämpa dig igenom tolkar jag som att jag har gjort ett klokt val som står över :)
Carolina Edvinsson

#8 - Boklysten

Knausgård är jag faktiskt lite nyfiken på.

Svar: Den har ju blivit omtalad så något måste den ju ha som lockar några :)
Carolina Edvinsson

#9 - Susanne

Klokt val. Jag försökte ju med Knausgård men det var så s e g t och med tanke på hur lång tid det tog att lyckas ta sig igenom ettan är jag inte sugen på fler.

#10 - Monika

Jag har då läst den första delen av/om Knausgård och jag är inte ett dugg förvånad över att ett helt ointressant liv kan kräva åtta tegelstensvolymer. Han har en helt obetalbar förmåga att grotta ner sig i detaljer och kan ägna flera sidor åt vad bra konst är. Nej, någon mer Knausgård kommer inte över tröskeln här och den bok jag faktiskt läste har fått flytta hemifrån.

Svar: Och jag som har svårt för detaljskildringar känner att det här valet var helt rätt då :)
Carolina Edvinsson

#11 - Lottens Bokblogg

Känns inte som något jag kommer att prova på heller, hur kända de än är...

#12 - Holavedsbruden Ewa K

Knausgård har jag inga funderingar på att läsa.

#13 - Sanna

Håller med, det finns inget som lockar i den boksviten. Jag har bättre saker att lägga min tid på.

#14 - Maddes bokblogg

Har hört att ett kapitel handlar bara om när han diskar sin kaffekopp!!

Svar: Oj, ja då låter det verkligen inte som något för mig!
Carolina Edvinsson

#15 - Zelly

Knausgårds kommer jag heller att läsa, verkligen inga böcker som lockar mig. Fattar seriöst inte hur han kan ha så mycket att säga att habn vheöver skiva så många och långa böcker.

#16 - Therése

Knausgård, där sa du något! Samma sak med Lars Norén tror jag.

Svar: Inte ens hört talas om, men det verkar bra då ;)
Carolina Edvinsson

#17 - Mia Eggimann

Ja helt klart, intresserar mig noll..
Mia

#18 - Vargnatts bokhylla

Samma här!

#19 - Lena

Bara titeln på Knausgårds böcker får mig att avstå!

Svar: Ja, den borde väl ha övervägts minst en gång till..
Carolina Edvinsson

#20 - Freja

Den har jag inte läst och tror nog inte jag kommer att göra det heller... Det känns segt med 8 volymer...