Måndagens Movie: 21 Jump Street
 
 
Titel: 21 Jump Street
Premiär: 20 april 2012 (Sv)
Längd: 109 min
Genre: Action, Comedy & Crime
Medverkande: Jonah Hill, Channing Tatum & Ice Cube 
Imdb-betyg: 7,3
 
Baserad på Tv-serien 21 Jump Street
Länk till recension på bloggen
 
 
 
 
 
 
 
Handling: Två poliser får i uppdrag att inflitrera en skola för att lista ut vem det är som tillverkar en ny drog som florerar och som till och med har orsakat dödsfall. Pistolerna byts ut mot läxor och de märker ganska snart att det inte är likadant som när de själva slutade, de nördiga har blivit populära och de populära har blivit miljöaktivister. Dessutom har de båda infiltratörerna fått stränga order om att inte nyttja alkohol, inte ta droger eller inleda en relation med vare sig en student eller en lärare vilket visar sig vara regler svåra att följa.
 
Omdöme: Faktiskt förvånansvärt rolig. Det är svårt med komedi, oftast blir det ganska tramsigt men den här filmen håller sig inom gränserna. Jag gillar att det alltid tycks komma spontant från Jonah Hill, bra skådespeleri med andra ord. Sedan tycker jag att den är lite för lång för att hålla hela vägen, särskilt en viss biljakt känns tidsdödande och alldeles för lång. Men så har jag ju kanske en nagel i ögat till just biljakter. Dessutom förekommer det en del onödiga skämt angående knark, våld och sex i slutet av filmen som gör att den faller ner en nivå. Jag hade klarat mig utan just den biten eftersom det gör att den blir så lik alla andra filmer i genren. Annars en klart sevärd film tycker jag. Extra kul med ett inslag av Johnny Depp förstås! Och många glirningar till nutida populärkultur som fortfarande håller, pluspoäng även där.