Pennan i näsan
 
 
Titel: Pennan i näsan
Författare: Jan Stenmark
Antal sidor: 158 (Häftad)
ISBN: 97891 86003 524
Publiceringsår: 2010
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: -
 
Handling: 120 bilder som ser ut att vara hämtade ur en gammal veckopress omgjorda med någon slags collageteknik och till det en liten textrad. Kan det verkligen vara roligt? Ja, det både kan det och det är det. Det är helt enkelt en Stenmarkare.
 
 
 
Omdöme: Med en oerhörd skärpa genomskådar Jan Stenmark oss som individer och lyfter fram det som vi annars skäms för eller det som inte är socialt okej att säga. Det är ett skratt som ofta fastnar i halsen eftersom man känner igen sig så väl, samtidigt som det inte är något man talar om. Varken bilden eller texten var för sig säger oss som läsare något men tillsammans lyckas de skapa både humor och tragik på samma gång. Det är helt enkelt en stil som är sin egen.
 
Det finns dock lika många fullträffar som nollpoängare för mig, som jag inte alls ser det humoristiska eller tänkvärda med och det är därför betyget blir som det blir. Det är klart att det med 120 bilder är svårt att tilltala alla på samma gång och alla bilder kan heller inte vara exakt lika roliga, formatet gör dessutom att det blir en orättvis jämförelse bilderna emellan som inte gynnar helheten. Med andra ord finns det helt enkelt bilder som jag bara bläddrar förbi och det finns bilder som jag vill förstora upp och hänga på väggen. 
 
Det här var ett av mina första möten med Stenmark men jag hoppas att det blir många fler. Jag har till och med redan köpt en affisch som väntar på att få ramas in och hängas upp på väggen. Han är ruskigt bra Jan Stenmark och om ni inte har stött på honom tidigare så hoppas jag att ni letar upp något nu.
 
 
Betyg: 3+/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
 
 
#1 - Susanna Maria J

Så bra att du recenserar! :D