Monstret i natten
 
 
Titel: Monstret i natten
Författare: Mats Strandberg
Illustratör: Sofia Falkenhem
Antal sidor: 108 (Inbunden)
ISBN: 97891 2969 2556
Publiceringsår: 2016
Serie: Monstret Frank #1
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 6-9 år
Första mening: "Jag blev ett monster på min nionde födelsedag."
 
Handling: När Frank fyller nio år blir han biten av en hund och i samma stund börjar hans förvandling. Om natten förvandlas Frank till ett varulvsliknande monster och fast det inte är Franks avsikt så skrämmer han slag på alla människor som kommer i hans väg. Frank vill bara hälsa, kela och bli kliad på magen som monster men ingen stannar upp för att försöka förstå vad det egentligen är monstret vill utan alla är rädda för det okända.
 
 
Omdöme: Jag älskar när det kommer bra böcker till den här åldern, med andra ord så är det väl egentligen böcker som jag tycker är bra som jag avser med den meningen för jag har märkt att jag eventuellt har lite andra åsikter än vad barnen har kring vad som är bra och kanske inte lika bra. Men jag hoppas verkligen att de kommer att tycka lika bra om den här boken som jag gjorde! Boken är lättläst med illustrationer som lättar upp läsningen ännu lite till, så jag har svårt att se att någon inte skulle vilja plocka upp den på måfå. Den är ju fin liksom! Bokens nackdel är ju då att den känns lite kort, att mycket endast berörs på ytan som jag hade velat läsa mer om. Men jag antar att det är en väl uttänkt strategi för att locka läsare och jag kan ju alltid hoppas på mer i fortsättningen. Jag tycker till exempel att grannen beskrevs lite kort, vem är hon? Vad döljer hon? Frank själv får vi heller inte veta så mycket om, mer än att han verkar ha det lite jobbigt med skolan. Hur mycket vet hans föräldrar? Hur jobbigt är det? Bibliotekarien dyker upp lite plötsligt, varför har inte Frank lagt märke till henne förut? Det här är endast en bråkdel av de svar som jag hoppas att jag får lite klarhet i under kommande böcker i serien om Monstret Frank.
 
Men det bästa med boken är såklart att det går att dra paralleller till fördomar och främlingsfientlighet, vilket gör boken perfekt i till exempel en klassrumsmiljö som underlag för diskussioner. Frank är ett snällt monster men det är svårt om inte omöjligt att få människorna att förstå det när han inte kan prata eller göra sig förstådd. Människorna är så oerhört rädda för det okända och främmande, människorna dömer ut på förhand utifrån fördomar och misstankar. Människorna i boken är som människor överlag.
 
 
Betyg: 4/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
Böcker som jag tidigare har läst av Mats Strandberg:
Cirkeln (Engelsfors-trilogin #1)
Eld (Engelsfors-trilogin #2)
Nyckeln (Engelsfors-trilogin #3)