Offer utan ansikte
 
Titel: Offer utan ansikte
Författare: Stefan Ahnhem
Antal sidor: 590 (Pocket)
ISBN: 97891 7503 4508
Publiceringsår: 2015 (Original: 2014)
Serie: Fabian Risk #1
Originaltitel: -
Första mening: "Kråkan landade på hans nakna mage och pressade in sina vassa klor i skinnet."
 
Handling: Fabian Risk återvänder med sin familj till hemstaden Helsingborg efter att ha varit verksam vid Stockholmspolisen samtidigt som en träslöjdslärare hittas mördad på samma skola som Fabian Risk en gång gick. Vid liket finns även ett klassfoto med ett ansikte överkryssat, samma klass som Fabian Risk gick med i högstadiet. Snart står det klart att mördaren bara har börjat och att det finns fler på hans lista. 
 
 
Omdöme: Allt känns kanske inte helt igenom logiskt eller trovärdigt i den här historien men det är en berättelse att fastna i långt in på nätterna. Sluga seriemördare med ondsinta planer och brutala tillvägagångssätt är ju lite av min specialitet så det känns ju inte helt oväntat att jag fastnade för den här boken. För gott om brutala mord blir det. Fabian Risk är en karaktär att både hata och älska, han är urtypen av en superpolis som går sin egen väg och som listar ut allt före alla andra och som inte tvekar att sätta både sig själv och andra i fara i jakten på mördaren. Här finns med andra ord inga tråkiga helylle poliser som bedriver lagentligt polisarbete så långt ögat kan nå. Gillar man det eller inte är ju upp till var och en att avgöra, jag tenderar att gilla superpoliserna mer än när fokus ligger på den klassiska polisutredningen. (Hej t.ex. Joonna Linna!) Det är dock en fin balansgång det medger jag, ibland kan det även störa mer än tillföra när poliser kör sitt eget race utan att meddela andra. (Hej t.ex. Olivia Rönning
 
Det som gör att jag inte blir helt såld över den här boken är dels att den känns så väldigt lång och att den med fördel hade kunnat kortas ner lite för att skruva upp tempot ännu ett snäpp. Det är också det som jag nämnde tidigare att jag inte köper allt som sker som trovärdigt. Jag vill inte gå in på detalj kring vad jag menar för att inte spoila för mycket men det har bland annat med Fabian Risks son att göra och det faktum att Fabian Risk medvetet verkar stänga ute sina kollegor. Även själva grundhistorien med en mördare som ingen minns från skoltiden skaver i mig. Jag finner den lite långsökt. Men kort och gott så är det en väl läsvärd bok och jag kommer definitivt att läsa uppföljaren! 
 
 
Betyg: 3/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon