Ole Dole
 
Titel: Ole Dole
Författare: M.J. Arlidge
Antal sidor: 348 (Pocket)
ISBN: 97891 7461 4923
Publiceringsår: 2016 (Original: 2014)
Serie: Helen Grace #1
Originaltitel: Eeny Meeny
Första mening: "Sam sover."
 
Handling: Paret Sam och Amy vaknar upp i vad som verkar vara en övergiven simbassäng. Det är mörkt och kallt och helt omöjligt att ta sig ut. När de famlar i mörkret finner de två saker, en mobiltelefon och en pistol. När mobilen ringer får de veta att pistolen innehåller en kula och att den som överlever kommer att bli räddad. Det handlar om att döda eller dödas. En får leva och en får dö, det är upp till dem själva att bestämma vem. Kriminalkommisarie Helen Grace är den som får ta sig an fallet när flera liknande historier kommer in till stationen.
 
 
Omdöme: Själva storyn är väl inte på något sätt originell men jag kan inte sticka under stol med att den ändå fängslar mig. Två människor blir inlåsta i ett rum med ett ultimatum, antingen dödar du den andra eller också så dör du själv. Ett tredje alternativ är att båda till sist dör av svält, vilket är svårt för den mänskliga överlevnadsinstinkten att tackla. Just dessa passager blir dock lite korta för det hade funnits mer att ta upp när det kommer till det mänskliga psyket, tror jag, det psykologiskt påfrestande spelet som skulle pågå dygnet runt. Men det blir väldigt hastigt och kort och det är många par som hinner avverkas i boken. 
 
Huvudpersonen Helen Grace tycker jag är intressant. Utåt sett är hon självsäker och stark men hon bär på ett mörker som måste få utlopp. I mångt och mycket liknar hon de alkoholiserade manliga ensamvargarna som vi ganska ofta stöter på i den här genren men jag brukar ju gilla det och jag gillar även detta. De andra karaktärerna i boken tycker jag mest blir bifigurer och jag bryr mig inte nämnvärt om vad som händer dem, fokuset ligger helt klart på mordgåtan och inte på det privata planet. Eftersom det är första delen i en serie är det mycket möjligt att vi även kommer att få lära känna fler karaktärer lite djupare, förhoppningsvis får vi även veta lite mer om Helen Grace själv.
 
Språkligt kan jag inte säga varken bu eller bä. Den var helt okej, med ett raskt tempo och korta kapitel som jag tycker är en fördel när det kommer till den här typen av litteratur. Jag kommer definitivt att läsa mer om Helen Grace.
 
 
Betyg: 4/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon