Mörkt motiv
 
Titel: Mörkt motiv
Författare: Louise Penny
Antal sidor: 313 (Pocket)
ISBN: 97891 7645 9942
Publiceringsår: 2016 (Original: 2005)
Serie: Armand Gamache #1
Originaltitel: Still life
Första mening: "Miss Jane Neal lämnade det jordiska tidigt på den dimmiga söndagsmorgonen efter Thanksgiving."
 
Handling: Ingen kan väl vilja gamla rara Jane Neal något ont? Ändå är det hon som hittas död i skogen på grund av vad som verkar vara en pil, även om den inte hittas på mordplatsen. Till en början tror alla att det rör sig om en jaktolycka men ju längre kommissarie Gamache nystar i fallet desto fler hemligheter kommer fram i ljuset och det visar sig ganska snabbt att det är något mörkt som är i görningen. 
 
 
Omdöme: Det här är en riktigt brittisk deckare utan att vara brittisk! Den utspelar sig i en liten by i Kanada, så idyllisk att invånarna inte låser dörren om sig på kvällarna och där alla vet vem alla är och även vad de flesta döljer för hemligheter. Det är helt enkelt en väldigt pittoresk ton över det hela och vill man ha en mysig deckare att komma till ro med så kan jag verkligen rekommendera denna. Eftersom den utspelar sig i en liten by vävs de allra flesta invånare in i mordutredningen på ett eller annat sätt och det leder till att det blir en del karaktärer att hålla reda på men jag tycker att det går relativt bra redan från början faktiskt eftersom de utmärker sig med sina små egenheter. 
 
Det är ingen bok som jag inte kan sluta läsa och jag skulle inte kalla den för bladvändare men den är defintivt välskriven och har lite samma anda som Morden i Midsomer, en jämförelse som jag har sett flera andra också göra men det känns i princip som att det är en vedertagen kategori som de flesta kan relatera till. 
 
Betyg: 3/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
 
#1 - Monika

Jag glömde hela tiden bort att jag inte var i England :) En verkligt mysig bok, trots mord...

#2 - Annette

Det låter som en bok jag skulle tycka om. Jag har precis läst två böcker i pusseldeckarstilen, där miljön också är pittoresk och där mördaren finns inom en begränsad krets, recensioner av båda böckerna kommer i min blogg i morgon om du vill läsa och jämföra med den här du skriver om.


Svar: Ja, vad kul! :)
Carolina Edvinsson