Älskaren från huvudkontoret
 
Titel: Älskaren från huvudkontoret
Författare: Camilla Grebe
Antal sidor: 488 (Pocket)
ISBN: 97891 7503 5116
Publiceringsår: 2016 (Original: 2015)
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Jag står i snön framför mammas gravsten när samtalet kommer."
 
Handling: Emma och Jesper har en relation som Jesper vill att de ska hemlighålla, han är nämligen VD på företaget där Emma jobbar och är ständigt uppvaktad av media på ett inte alltför vänligt sätt. Inför deras förlovningsmiddag försvinner han dock spårlöst och inte långt efter det hittas en kvinna mördad i hans hem och tillvägagångsättet pekar dessutom mot ett annat ouppklarat mord som begicks för tio år sedan. 
 
 
Omdöme: Det är så synd att handlingen låter lite banal när den beskrivs för den här boken är verkligen långt ifrån enkel och fyrkantig som en kriminalroman ibland kan bli. Jag älskar ju dessutom underliga mördare och karaktärer så den här passar verkligen mig som handen i handsken. Jag kan dock tycka att det tog lite väl lång tid för den att komma igång ordentligt, den kräver att man står ut ett antal sidor innan spänningen griper tag men sedan är den väl värd den väntan. Jag gillar att det inte finns någon hjältekaraktär utan att alla dras med sin egen problematik, att de inte är unga och hungriga och snygga och perfekta utan att de faktiskt speglar lite olika skeenden i livet. En är förälskad i en äldre man, en person bara sviker, en har fått besked om en begynnande demens och en annan försöker klara både jobb och småbarnslivet utan att det ena ska påverka det andra. Det låter lite hopplöst och det är möjligtvis lite grått men det är något annorlunda gentemot actionfyllda historier där man som läsare vet att hjälten kommer att klara sig oavsett vad denne utsätts för, här vet man inte riktigt vem som är den goda? Vem ska man heja på? 
 
Boken speglar olika perspektiv och vi får följa tre olika berättarröster, dessutom i olika tider. Vi följer Hanne och Peter i nutid och Emma i dåtid. Själva tidsperspektiven är inga problem men jag hade kanske önskat att karaktärernas röster skilde sig lite mer åt. Hade det inte stått tydligt vem av karaktärerna vi skulle få följa hade det nästintill varit omöjligt att avgöra. 
 
Och slutet, jag önskar att jag hade kunnat nämna något om slutet utan att avslöja för mycket men jag måste i alla fall få säga att jag verkligen gillade det! Jag vet inte om det här kommer att bli en serie? Jag vet egentligen inte vad jag hoppas på, att det inte ska bli det tror jag. Jag känner mig klar med karaktärerna och jag tycker inte att några stora trådar lämnades lösa. Det vore dessutom ännu en punkt på listan över hur den här skiljer sig från den typiska kriminalromanen, att den inte ingår i en serie. Däremot hoppas jag självklart på att Camilla Grebe fortsätter att skriva utifrån sina egna idéer, för de är verkligen värda att läsa, och inte bara samskriver med andra.
 
 
Betyg: 4/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus 
 
Böcker som jag tidigare har läst av Camilla Grebe & Åsa Träff:
Någon sorts frid (Siri Bergman #1)
Bittrare än döden (Siri Bergman #2)
Innan du dog (Siri Bergman #3)
Mannen utan hjärta (Siri Bergman #4)
 
Böcker som jag tidiagare har läst av Camilla Grebe & Paul Leander Engström:
 
#1 - Monika

Jag skäms nästan lite över att jag aldrig har läst något av Camilla Grebe, jag som verkligen gillar svenska deckare. Fattar inte hur detta har gått till :(

Svar: Nej, det borde du verkligen ändra på :)
Carolina Edvinsson