Måndagens Movie: Fantastiska vidunder och var man hittar dem
Titel: Fantastiska vidunder och var man hittar dem (Fantastic beasts and where to find them)
Premiär: 16 nov 2016 (Sv)
Längd: 133 min
Genre: Adventure, Family & Fantasy
Medverkande: Eddie Redmayne, Katherine Waterston, & Alison Sudol
Betyg på Imdb: 8,1
 
Baserad på boken Fantastic beasts and where to find them av J.K. Rowling.
Länk till recension på bloggen.
 
 
 
Handling: Newt Scamander anländer till New York år 1926 och med sig i resväskan har han med sig en hel del märkliga varelser och vidunder. Vissa mer tama än andra. Olyckligtvis lyckas några rymma och eftersom magiska varelser är totalförbjudna i New York måste han leta rätt på dem innan någon annan gör det. Samtidigt sker det oförklarliga saker i staden och trollkarlsvärlden befarar att mörka krafter ligger bakom. Om de inte lyckas stoppa vad det nu är i tid finns risken för att hela trollkarlsvärlden avslöjas och krig mellan människorna och magivärlden uppstår.
 
Omdöme: Jag hade inte särskilt höga förväntningar på den här filmen och känner väl rent spontant att den är helt okej. Jag tycker att den fastnar lite väl mycket vid de olika varelserna och saknar en tydlig handling. Jag vet heller inte riktigt hur filmen vill profilera sig, är det en familjefilm eller är det något mörkare? Kanske att den borde ha lutat mer åt antingen det ena eller det andra istället för att bli något i mitten av de båda. Jag gillar ju de mörka partierna bäst, när färgtoningen blir dunkel och svärtan kommer fram. Sedan förstår jag också att det är bra att luckra upp det mörka med komik, det gör ju mörkret ännu mörkare på något sätt. Sedan måste jag säga att Eddie Redmayne som Newt Scamander och Ezra Miller som Credence Barebone gör sina roller väldigt bra. Ser också fram emot att se mer av Johnny Depp som Gellert Grindelwald i kommande filmer.