Ingen normal står i regnet och sjunger
 
 
 
Titel: Ingen normal står i regnet och sjunger
Författare: Sara Ohlsson
Antal sidor: 217 (Danskt band)
ISBN: 97891 8827 9255 
Publiceringsår: 2016
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Stranden är öde och Charlie vill nakenbada, men jag säger att det här antagligen är Danmarks mest långgrunda bad och att nakenvada inte alls är lika härligt som att nakenbada."
 
Handling: Ella och Charlie är bästa vänner och det ska alltid vara de två mot världen. Men så blir Charlie kär i en tjej som heter Niki och plötsligt blir allt mycket mer komplicerat än vad det var tidigare. Niki stormar nämligen inte bara in i Charlies värld utan även Ella kommer att få se sin världsbild skakas i grunden.
 
Omdöme: Det här är en riktigt håll-käften-bok och jag vet egentligen inte riktigt vad jag menar med det mer än att den stormar in i ens liv och liksom bara kör på och tar ingen hänsyn. Så himla befriande och så himla bra! Det är när jag läser sådan här böcker som jag önskar att jag jobbade på gymnasienivå istället, för det här är en bok som jag vill sätta i händerna på varenda gymnasielärare och säga Använd den här! Jag vill smylägga ner den i gymnasieelevers ryggsäckar (om de fortfarande skulle ha haft sådana) för jag vill att så många som möjligt ska snubbla över den här boken. 
 
Sara Ohlsson skriver så självklart om sex och mens och kåthet och feminism och hångel och alkohol och allt annat som ska få plats i en artonårings liv. Boken har ett högt tempo och även om själva historien inte är sådär jättekomplicerad eller superspännande så är det ändå något som gör att man hela tiden vill läsa vidare. Språket har ett sådant flyt liksom och jag gillar när det är små nedslag som gör att berättelsen hoppar framåt istället för sida upp och sida ner om ingenting. Vi får helt enkelt se glimtar av Ellas vardag och det räcker fullständigt så. 
 
Huvudpersonerna är så himla fina på något sätt, även om det inte är personer som jag förmodligen skulle ha blivit vän med på gymnasiet. Niki som är så stark i sig själv och Charlie som är världens bästa vän och Ella som kämpar med att vara den hon vill vara. Det finns så många bra tankar i den här boken och så många saker som går att lyfta upp och diskutera. Feminism. Mens. Sex. Kärlek. Kompisar. Livet. Med andra ord: Läs denna! 
 
 
Betyg: 5/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus
 
Böcker som jag tidigare har läst av Sara Ohlsson:
 
#1 - David /OArYA

Kul, vi verkar tycka ungefär samma! Det måste ju betyda att vi har rätt båda två :)

Svar: Ja, annars vet ju alla att två fel blir ett rätt.. eller? ;)
Carolina Edvinsson

#2 - Amanda

Ska nog leta upp den här på min nästa biblioteksrunda! Någonting med "håll-käften-bok" låter väldigt lovande ;)

Svar: Haha, det var den beskrivningen som kom upp spontant!
Carolina Edvinsson