Dagbok för utvalda: Jennas första
 
 
Titel: Jennas första
Författare: Pernilla Gesén
Antal sidor: 189 (Kartonnage)
ISBN: 97891 32168 178 
Publiceringsår: 2016
Serie: Dagbok för utvalda #1
Originaltitel:
Rekommenderad läsålder: 9-12 år
Första mening: "Har du nånsin känt dig ensam?"
 
Handling: Jenna är tolv år och ganska vanlig, i skolan har hon sina kompisar men hon står ganska långt ner på den sociala stegen. Allra längst bort från Jenna finns Vanessa som är den coola tjejen i klassen som alla antingen vill vara eller vill vara med. Tillsammans med sina kompisar startar Jenna ett band och syftet är att de ska vinna över Vanessa på Novemberfesten men också att få Jennas mamma att förstå att hon inte vill lämna sin dotter, inte egentligen.  
 
 
Omdöme: Jag vet ärligt talat inte om jag gillar den här boken eller inte och det i sig är ett ganska intressant betyg tycker jag. Jag kan liksom inte bestämma mig, å ena sidan tycker jag att Jenna är jobbig men samtidigt är väl alla tonåringar det? Så på så sätt känns den nästan lite för bra. Om någon hänger med på hur jag menar? Sedan kan jag tycka att det känns lite överdrivet med ett kompisgäng där en mamma inte bryr sig om sitt barn, en pappa är frånvarande och en pappa kriminell. Det blir liksom lite mycket på en gång. Men samtidigt hade ju inte karaktärerna varit som de är utan det så inte heller på den punkten är jag särskilt bestämd. 
 
Jag tycker att det är kul att boken vågar vara aktuell, att det finns referenser som barnen kan känna igen sig i och relatera till samtidigt som det inte blir för mycket och boken riskerar att kännas passé om bara något år. Det är en fin linje det där med att hänga med i trender eftersom det går så väldigt fort. Annars följer boken ett ganska vanligt koncept med att vi får följa några tjejer som står långt ner på den sociala stegen och deras försök till revansch mot den coola tjejen i klassen. Språkligt tycker jag att den träffar precis rätt rent tonårstonmässigt! 
 
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon