Sju dagar kvar att leva
 
Titel: Sju dagar kvar att leva - en berättelse om brott och dödsstraff
Författare: Carina Bergfeldt
Antal sidor: 231 (Pocket)
ISBN: 97891 7579 1456
Publiceringsår: 2016 (Original: 2015)
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening:"Wesley Shields parkerar bilen och går mot de döda kropparna vid Canyon Lakes Drive."
 
Handling: Carina Bergfeldt åker över till USA för att träffa Vaughn Ross när han har sju dagar kvar att leva, då har han suttit i fängelse i över tio år och bara väntat på att dö. Han är dock inte ensam om att sitta på death row men mötet med honom blir början på en vecka i Texas där Carina Bergfeldt möter och samtalar med människor som har just döden i sin närhet. Bland annat pratar hon med en pastor, en fängelsedirektör, en kvinna som älskar en mördare och med en familj som vill ha hämnd. 
 
 
Omdöme: Det här är en sådan bok som jag bara måste läsa högt ur för den som råkar befinna sig närmast eftersom jag måste ventilera det som står och för att det är en bok som skapar diskussioner. Carina Bergfeldt rabblar nämligen lite statistik, statistik som jag hade kunnat söka upp själv på egen hand men när hon skriver om det så blir statistiken mer mänsklig. Det är helt sjukt hur mycket vår hudfärg och vår klasstillhörighet spelar roll när det kommer till risken för att vi ska hamna i fängelse i USA. "Sannolikheten att en vit man i USA någon gång ska hamna i fängelse är en på hundratrettiosex. För en latinamerikansk man är siffra nen på trettiosex. Och för en svart man är sannolikheten en på femton att han någon gång i livet hamnar bakom galler. [...] För en amerikanska medborgare, oavsett hudfärg, är risken en på trettioen att du någon gång under ditt liv hamnar i fängelse." (s. 29f) Hur sjuka är inte de siffrorna? Det är så himla svårt att greppa. Det är alltså cirka ett barn i varje klass som så småningom kommer att hamna bakom galler. Jag tycker i alla fall att det är skrämmande. Det är också skrämmande hur pass många som sitter på death row som sedan blir frikända, hur många oskyldiga har då inte redan hunnit mördas av staten?
 
Jag gillar verkligen den här typen av böcker, som har ett viktigt ämne men som inte låter sig tyngas ner. Det är viktigt att det är lättillgängligt och det är verkligen den här boken, det är lätt att läsa och påverkas. Samtidigt har författaren tydligt ställt sig vid sidan av sin egen text, det finns inga direkta värderingar som speglas utan läsaren får själv bilda sig sin egen uppfattning om personerna i texten. Det finns inga pekpinnar vilket jag uppskattar. Det är dock lite jobbigt att man inte får veta hur det ligger till med de dödsdömda som intervjuas, är de oskyldiga eller är de skyldiga? Det finns tydligen många luckor i polisens bevismaterial och den dömda hävdar ju givetvis sig själv som oskyldig. Det är klart att man som läsare börjar undra. Mest påverkad blev jag nog av Anthony Graves historia, en man som har suttit mer än arton år i fängelse eftersom en annan man pekade ut honom som medskyldig trots att han var helt oskyldig. Han satt alltså i fängelse i arton år utan att ha gjort något fel. Det här är verkligen en bok som river upp känslor.
 
 
Betyg: 4/5
 
Köp den här:Adlibris & Bokus & Cdon
 
 
#1 - Joelinda

Mycket angelägen bok! Har själv tänkt läsa den.

Svar: Do it! Den är värd det :)
Carolina Edvinsson

#2 - Lottens bokblogg

Jag tyckte den här var fantastiskt bra och viktig.
Precis det där citatet läste jag högt för hela familjen ...

Svar: Jag var själv hemma när jag läste det så var tvungen att bläddra tillbaka för att kunna läsa det högt för någon sedan. Det kändes liksom som om man måste göra det när man läser det!
Carolina Edvinsson

#3 - C.R.M. Nilsson

Jag vill väldigt gärna läsa denna. Fast jag misstänker att jag kommer bli så arg av vissa delar av boken.

Svar: Jo den risken finns. Men det är det värt, böcker ska beröra på ett eller annat sätt ;)
Carolina Edvinsson