Vakuum
 
Titel: Vakuum
Författare: Mia Öström
Antal sidor: 208 (Inbunden)
ISBN: 97891 8827 9408
Publiceringsår: 2017
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Johan. För några veckor sedan hittade jag lappen."

Recensionsexemplar från Lilla Piratförlaget.

Handling: Det är snart ett år sedan Jonnas storebror Johan tog sitt liv och enligt alla runtomkring är det tydligen dags att gå vidare nu, dags att börja leva igen. Vad nu det betyder. Jonna känner som om hon går runt mitt i ingenting, svävar fritt, befinner sig i ett vakuum. Men så en dag hittar hon en lapp från Johan och så en till och så en till och så är det som om hennes liv plötsligt har fått en riktning igen. Hon måste veta vad det är som Johan har velat visa henne och genom att följa lapparna kommer hon allt närmre. 

Omdöme: Jag skulle beskriva känslan som jag fick av den här boken som sparsmakad och fin, det finns inte ett ord för mycket känns det som och författaren har verkligen lyckats ta fasta på en stämning som sedan håller genom hela boken. Trots dess tunga ämne är den ändå lättsam att ta sig igenom och det tar inte lång tid att läsa ut den. Det förvånar mig ändå lite med tanke på att det är så mycket känslor som får ta plats och så lite handling, det brukar annars göra så att boken kan sakna driv. Det är verkligen ingen bladvändare i den bemärkelsen men det finns fortfarande något i språket som gör det enkelt att läsa vidare. Jag kan inte peka exakt på vad det är men det är mer språket än handlingen som griper tag i mig. För mig kommer dock aldrig texten så pass nära att den kryper under huden och berör. Helt klart en bok som är väl värd att läsa! 

Betyg: 3/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Mia Öström:
Skuggsommar