Dansa min docka
Titel: Dansa min docka
Författare: M.J. Arlidge
Antal sidor: 374 (Pocket)
ISBN: 97891 7461 8075
Publiceringsår: 2017 (Original: 2015)
Serie: Helen Grace #3
Originaltitel: The Doll's House
Första mening: "Ruby vred och vände sig i sängen efter en natt med störd sömn."

Handling: En ung kvinna vaknar upp i en mörk och kall källare utan att ha en aning om hur hon hamnade där eller vem som är hennes kidnappare. Hennes familj är först tveksamma till om de ska anmäla henne försvunnen eftersom det verkar som om hon har givit sig av frivilligt då hon har packat en väska och skickat meddelanden. Det som får dem att ändå reagera är att hon har glömt sin inhalator som hon aldrig lämnar lägenheten utan. I samma veva upptäcks ett nedgrävt lik på en strand inte långt därifrån och fallet ger Helen Grace kalla kårar eftersom kvinnan inte är anmäld saknad utan familjen tror att hon fortfarande lever. De har nämligen tagit emot meddelanden under flera års tid, något som de nu får veta har skett från graven. 

Omdöme: Om ni vill ha en snabbläst bladvändare så kan jag verkligen rekommendera den här boken. Jag läste ut den på en dag i princip. Korta kapitel. Mycket som händer. Tidspress. Seriemördare. Samtliga ingredienser som jag gillar. Jag har gillat alla tidigare böcker om Helen Grace men kanske att den här haltar lite mer än de tidigare. Det är en del frågor som vi aldrig får svar på. Som hur mördaren får ut dem ur lägenheten? Och motivet är en aningen svagt kan jag tycka och då brukar jag ändå vara väldigt förlåtande när det gäller just seriemördare, tillvägagångssätt och motiv eftersom det ju alltid blir lite over the top. Det är stort fokus på fallet och poliserna som privatpersoner snuddar vi bara på ytan. Minst information får vi nog om huvudpersonen Helen Grace som fortsätter att vara något av en gåta. Poliserna runtomkring tar ändå kliv framåt i sina liv medan Helen Grace mest står och stampar på samma ställe. Det har känts okej fram tills nu men i nästa bok kanske jag vill se i alla fall någon form av personlig utveckling. 

Jag tycker att det här är en väldigt underhållande deckare och en serie som får mig att längta till att läsa nästa del. Jag känner mig aldrig, i alla fall inte hittills, rädd för att bli besviken. Det här är en författare som jag vet levererar bladvändare och som skriver deckare som passar perfekt för mig när jag vill ha något snabbläst, underhållande och spännande. Så om ni inte redan har kommit i kontakt med den här serien så tycker jag att ni ska testa den direkt. Rekommenderar!  


Betyg: 3/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av M.J. Arlidge:
Ole Dole (Helen Grace #1)
Bro bro breja (Helen Grace #2)