Rysliga förskolan
Titel: Rysliga förskolan
Författare: Lina Neidestam
Antal sidor: 32 (Inbunden)
ISBN: 97891 2971 1134
Publiceringsår: 2018
Serie: Rys & Mys #1
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 3-6 år
Första mening:  "Det är tidigt på morgonen, men det känns som mitt i natten."

Recensionsexemplar från Rabén & Sjögren.

Handling: Mamma blir tvungen att lämna Milo och Jolly på förskolan och sedan skynda iväg i all hast eftersom hon har fått ett larm. Jolly lovar att se till så att Milo kommer till rätt avdelning och gå direkt till Milos fröken. Det är bara det att hela förskolan är nersläckt och de måste gå igenom rum efter rum för att hitta de andra barnen och pedagogerna. Var är de någonstans? Och hör de inte något som låter väldigt läskigt? Och tänk om det gömmer sig monster i kuddrummet eller i torkskåpet? Milo och Jolly måste skynda sig att hitta de andra! 


Omdöme: Jag älskar Lina Neidestam när hon gör Zelda och jag älskar numera även när Lina Neidestam gör bilderböcker för barn. Magisk kombination! På mitt förra jobb hade jag en tjej på fem år som alltid ville låna de allra läskigaste bilderböckerna och jag tänkte direkt på henne när jag läste den här boken, hon kommer att älska den. Inte bara hon utan många med henne, då man gärna vill bli lite skrämd ibland när man läser och när det kommer till högläsning är det ju bra att det finns en vuxen med om det skulle bli lite för läskigt. Det är väl egentligen min enda invändning mot boken, att den kanske kan bli lite för läskig för vissa. Det är nästan så att jag själv tycker att den blir lite obehaglig på sina ställen. Har man någon gång varit ensam på en skola eller en skolgård eller en förskola så vet man hur extremt tyst och mörk den upplevs eftersom man är van vid att det där alltid är stök och stoj. Användandet av cliffhangers i form av att man måste byta sida för att få veta vad det läskiga egentligen är för något är snyggt gjort och det är tur att det hela slutar väl med att barnen hittar sina kompisar och de vuxna på förskolan. Men om man tittar noga på sista bilden så ser man att monstren är kvar även i dagsljus och på exemplet ovan så dyker de upp i torkskåpet igen när lampan släcks, vad betyder egentligen det? 

Pluspoäng för att boken genom illustrationerna känns inkluderande och extra pluspoäng för den coola mamman med varselkläder och piercing i näsan som lämnar på förskolan. Sedan är det några små detaljer som går att reagera på som att barnen säger Fröken, jag vet inte om det kanske är vanligt men jag tycker att det känns lite gammalmodigt. Överlag annars en bra bilderbok med hög igenkänningsfaktor som spelar på mörkerrädsla och fantasi. Lina Neidestam som barnboksförfattare och/eller barnboksillustratör vill jag definitivt se mer av! 


Betyg: 4/5

Köp den här:  Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Lina Neidestam:
Zelda (Zelda #1)
Zelda: Kampen fortsätter (Zelda #2)
Zelda vs. Patriarkatet (Zelda #3)
Zelda: Uppbrott och utbrott (Zelda #4)
Zelda: Täckning saknas (Zelda #5)
Zelda: Allt är normalt (Zelda #6)