Vems bajs?

Titel: Vems bajs?
Författare: Sarah Watson
Illustratör: Emma Jansson
Antal sidor: 24 (Inbunden)
ISBN: 97891 8854 9532
Publiceringsår: 2018
Serie: Vems? #2
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 3-6 år
Första mening: "Stopp! Stanna där du är!"

Recensionsexemplar från Triumf förlag.

Handling: Vissa bajsar på stenar, andra bajsar från grenar. Stort som smått, lär dig känna igen vem som bajsat där du gått! I den här boken får man lära sig att känna igen bajset från olika sorters djur.

 
Omdöme: Jag skulle säga att det här är en mix av en faktabok och en bilderbok, en så kallad faktabilderbok. Boken har ju ingen handling men jag tycker samtidigt inte att den innehåller tillräckligt mycket fakta för att klassificeras som en faktabok. Boken följer ett mönster där det på ena sidan visas bajs och så ska man gissa vem det är som har bajsat där, utan att man egentligen får någon ledtråd så det är ju väldigt svårt. Det är heller inte särskilt lätta djur som presenteras. Det är väl egentligen bara haren som man har någon chans att gissa rätt på för jag är ju tveksam till att någon, särskilt en 5-åring, gissar rätt på hur bajs från en hermelin, ripa, skogsmård eller järv ser ut. Illustrationerna är dessutom ganska platta och endimensionella men däremot känns djuren väldigt verkligt porträtterade och särskilt imponerad blir jag av fåglarna som jag tycker känns extra tydliga. Rimmen flyter däremot på ganska bra och känns väl anpassade till åldersgruppen. 

Även om jag kanske är lite tveksamt inställd så tror jag att omslaget kommer att locka många barn att plocka upp den på till exempel ett bibliotek. Bajs är ju dessutom ett ämne som brukar locka till läsning i den åldern så jag tror definitivt att boken kommer att hitta fram till sina läsare. 

Köp den här: Adlibris & Bokus