Till minne av en villkorslös kärlek

Titel: Till minne av en villkorslös kärlek
Författare: Jonas Gardell
Antal sidor: 551 (Inbunden)
ISBN: 97891 1308 4534
Publiceringsår: 2018
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening:  "Det har regnat hela dagen och det kommer att regna hela natten."

Handling: Ingegärd Rasmussen föddes i mitten på 1920-talet och lierade sig så småningom med Bertil, två drömmare som skulle ta Sveriges universitetsvärld med storm tack vare sin forskning. Ingegärd begränsas dock av tiden hon lever i och hon blir den som får stå tillbaka i karriären och istället stanna hemma med barnen medan maken Bertil fortsätter sin uppmärksammade forskning. Men boken handlar inte bara om Ingegärd och Bertil utan det blir en släktkrönika om Jonas Gardell och hela hans familj. 

Omdöme: Jag har läst förvånansvärt lite av Jonas Gardell, några av hans titlar känns ändå som att de nästan räknas som klassiker. Jag har med andra ord inte direkt något att jämföra den här boken med och jag hade heller inga som helst förväntningar när jag plockade upp den mer än att jag tänkte att den borde vara väldigt bra. Det dröjde dock inte länge innan jag insåg att det här är en bok som jag inte passar med. Jag upplever den som rörig, ostrukturerad och att det väldigt ofta förekommer stickspår som inte bidrar med att föra handlingen framåt. Jag kommer på mig själv med att skumläsa allt mer. De många olika berättarperspektiven orkar jag inte ens gå in på och det går väldigt trögt framåt i läsningen för mig helt enkelt. 

Mot slutet blir jag ändock berörd när det berättas om Ingegärds insjuknande i alzheimers. Det är ett fint porträtt som författaren målar upp men samtidigt är det hela så otroligt sorgligt och tragiskt. Det är först då som det känns som om vi som läsare verkligen får komma modern lite närmare inpå livet. Tidigare var hon som en skuggfigur bakom sin tro och sina tokigheter, jag fick aldrig riktigt en känsla för vem hon var. Sammanfattningsvis tycker jag att boken var lite för lång, många upprepningar hade helt enkelt kunna strykas, och även om jag aldrig egentligen hade några problem med de olika berättarperspektiven så fann jag dem mest underliga och jag förstod aldrig riktigt poängen med alla skiftningar. 


Betyg: 2/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Jonas Gardell:
Torka aldrig tårar utan handskar -1. Kärleken
Torka aldrig tårar utan handskar - 2. Sjukdomen
Torka aldrig tårar utan handskar - 3. Döden