Innan snön faller
 
Titel: Innan snön faller
Författare: Helena Kubicek Boye
Antal sidor: 332 (Inbunden)
ISBN: 97891 7629 8091
Publiceringsår: 2018
Serie: Anna Varga #1
Originaltitel: -
Första mening: "De två männen befann sig för ett ögonblick i en sammanflätad position likt en staty om den sista uppgörelsen i en lummig park i en huvudstad i Mellaneuropa."

Recensionsexemplar från Bokfabriken.

Handling: Anna Varga har fått en tjänst som psykolog vid den rättspsykiatriska kliniken i Säter. Den vackra byggnaden huserar brottslingar som anses vara för sjuka för att sitta i vanligt fängelse men Anna ser fram emot utmaningen som Säter kommer att kunna ge henne. Men i samma stund som hon flyttar dit börjar hon få anonyma brev i brevinkastet med meddelanden som antyder att Säter döljer mörka hemligheter. När en patient sedan hittas mördad drivs Anna av sin egen nyfikenhet att en gång för alla ta reda på sanningen, oavsett vilka hot människor runt omkring henne kommer med. 

Omdöme: Jag är en person som direkt fastnar för böcker med orden Psykologisk thriller på framsidan. Jag måste dock erkänna att jag därför blir lite besviken på den här boken när jag inte alls sitter med andan i halsgropen och läser sida efter sida efter sida. För trots korta kapitel som inbjuder till sträckläsning så har jag inga problem med att lägga ifrån mig boken i flera dagar, det är som om det saknas tempo eller driv. Jag tycker också att omslaget kanske lovar lite mer obehagskänslor än vad boken sedan faktiskt kan leverera. 

Jag tycker att miljön är bokens starkaste sida, att det utspelar sig på en rättspsykiatrisk klinik känns både nytt och inbjudande för en läsare som gillar att få upp pulsen. Det märks att författaren verkligen har koll på det hon skriver om och allt som rör Anna Vargas yrke som psykolog känns väldigt trovärdigt. Jag brukar ju inte gilla när privatpersoner tar tag i polisärenden på egen hand och leker privatdetektiver men här tycker jag ändå att det fungerar, det känns trovärdigt att Anna Varga skulle kunna lista ut de sakerna som hon gör och hon håller sig helt enkelt inom gränserna för vad som kan anses vara rimligt med de resurser hon har att tillgå. Däremot fastnar jag väl inte direkt för henne som karaktär och trots att det här är en planerad serie så är jag osäker på om jag har uppbådat tillräckligt med entusiasm för att följa henne fortsättningsvis. Jag tycker också att slutet kändes lite väl påskyndat och att bokens vändning gärna hade fått komma lite tidigare.


Betyg: 2/5

Köp den här: Adlibris & Bokus


#1 - Monika

Jag är också svag för psykologiska thrillers, men tyvärr hittar jag knappt några sådana nu mer. Då tror jag att jag hoppar över denna, faktiskt.

Svar: Nej, jag har också svårt att hitta riktigt bra sådana.
Carolina Edvinsson