Mega Vego - Mat för hela familjen

Titel: Mega Vego - Mat för hela familjen
Författare: Sara Ask & Lisa Bjärbo
Antal sidor: 333 (Inbunden)
ISBN: 97891 7775 0109
Publiceringsår: 2017
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: -

Recensionsexemplar från Ordfront förlag.

Handling: Mega Vego innehåller alla recept från de två tidigare kokböckerna Mera Vego och Ännu Mera Vego tillsammans med ytterligare ett tjugotal recept och några nyskrivna texter. En sammanslagning av två riktigt bra vegetariska kokböcker med andra ord! 

Omdöme: Jag är en sådan som gärna inreder mitt kök med kokböcker, egentligen spelar det inte så stor roll om jag lagar maten som de inspirerar till utan jag har dem mest för syns skull. Däremot är det ju ett stort plus om kokböckerna faktiskt ger inspiration som känns rimlig och inte innehåller recept på mat där man liksom undrar vad ingredienserna ens är för något? Det här är en bok som både är snygg till det yttre och som har ett väldigt användbart innehåll! Den innehåller nämligen vegetariska recept som inte är alltför avancerade utan de flesta recept känns som om man faktiskt skulle orka göra en tisdag efter jobbet. Enligt titeln ska boken dessutom innehålla recept som ska passa alla i familjen, från barn till vuxen, nu har ju inte jag något barn att prova recepten på men jag tror verkligen att det stämmer. Är man vegan ges det dessutom tips på hur man gör vissa av rätterna veganvänliga. 

Det finns väl egentligen bara en enda negativ sak med den här boken och det är att det är en ihopslagning av de två tidigare böckerna tillsammans med några nya recept och inte bara nya recept. Har man de två tidigare böckerna så blir det lite kaka på kaka att även införskaffa sig den här men om man är som jag som gärna har lite snygga böcker stående även i köket som dessutom kommer till användning så är det här ett hett tips. Perfekta presenten också! Några av recepten som jag är extra sugen på att testa framöver är till exempel purjopasta (hatar egentligen purjolök men det här både lät och såg jättegott ut!), tortillavåfflor, grön carbonara, pasta rosso, grönkålspannkaka och citronpasta. Men med 333 sidor vegetariska recept är det självklart bara ett urval på vad som bjuds. Rekommenderar verkligen den här kokboken till alla och envar. 


Betyg: 4/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Sara Ask & Lisa Bjärbo:
Mera vego
Ännu mera vego

Böcker som jag tidigare har läst av Lisa Bjärbo:
Allt jag säger är sant
Det är så logiskt alla fattar utom du
Het
Ivar träffar en tyrannosaurus
Ivar träffar en diplodocus
Ivar träffar en pterandon
Det är så logiskt alla fattar utom du
Djupa ro

Böcker som jag tidigare har läst av Lisa Bjärbo & Johanna Lindbäck:
Vi måste sluta ses på det här sättet

 
#1 - C. R. M. Nilsson

Grönkålspannkakor är gott!

Svar: Aldrig provat men vill väldigt gärna!
Carolina Edvinsson