Den stora, stora byggarbetsplatsen
Titel: Den stora, stora byggarbetsplatsen
Författare: Sherri Duskey Rinker
Illustratör: Tom Lichtenheld
Antal sidor: 36 (Inbunden)
ISBN: 97891 5011 9879
Publiceringsår: 2018 (Original: 2017) 
Serie: -
Originaltitel: Mighty, mighty construction site
Rekommenderad läsålder: 3-6 år
Första mening: "På den stora byggarbetsplatsens grus vaknar fem maskiner i morgonens ljus."

Recensionsexemplar från Alfabeta.

Handling: En ny dag gryr och det är dags för de stora maskinerna att påbörja arbetet. När ritningen rullas ut går ett sus mellan alla fordon för en så stor byggnad har de aldrig sett. Men hur ska de hinna, de är ju bara fem? Vilken tur att de har andra byggarbetskompisar som också kan komma och hjälpa till! De gör allt de kan men kommer de att bli klara i tid? 


Omdöme: Jag är inget jättestort fan av att läsa om maskiner, motorer eller bilar och därför blev jag lite extra glad när det visade sig att den här boken är på rim och därför automatiskt blir lite roligare att läsa. Det är ju så mycket roligare att läsa med bra rytm och den här har ganska bra rytm rakt igenom, bra för att vara översatt från engelska. Texten är ganska kortfattad men fullt tillräcklig för att driva en historia framåt och i och med att den är kryddad med lite facktermer och förklaringar till de olika maskinernas funktioner på bygget så passar boken ypperligt till den fordonsintresserade. Illustrationerna tycker jag påminner om en gammal disneyfilm och känslan förstärks av att fordonen är förmänskligade med kön, ögon och munnar. Bilderna är rikligt färglagda och täcker hela sidorna vilket alltid känns lite extra lyxigt tycker jag. De innehåller dessutom lite lagom mycket detaljer för de yngre läsarna i målgruppen. Jag tror dock att den kan tilltala ett ganska brett åldersspann just för att den är så nischad på fordon och byggarbetsmaskiner. Den som är för insatt kanske tycker att den är lite för faktafattig dock. Överlag tycker jag med andra ord att det är en bra och trevlig bok men inget revolutionerande. Jag gillar särskilt att den är skriven på rim och jag tror att den kommer att bli rikligt lånad av fordonsintresserade på biblioteket. 


Betyg: 3/5

Köp den här: Adlibris & Bokus