En helt vanlig familj

Titel: En helt vanlig familj
Författare: Mattias Edvardsson
Antal sidor: 455 (Inbunden)
ISBN: 97891 3715 2455
Publiceringsår: 2018
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Inträngd i ett hörn reagerar jag på varje rörelse i ögonvrån."

Recensionsexemplar från Forum bokförlag.

Handling: De är en helt vanlig familj bestående av prästen Adam, juristen Ulrika och deras 19-åriga dotter Stella. De bor i en fin villaförort och på ytan verkar allt vara perfekt. Men en dag får Ulrika ett samtal från polisen som säger att Stella sitter i häktet anklagad för mord. Då rasar familjens värld samman. Föräldrarna vet inte vad de ska ta sig till mer än att de båda är beredda att göra vad som helst för att rentvå sin dotter, men hur väl känner de egentligen sin dotter? Eller varandra? 

Omdöme: Jag har bara ett ord och det är Golvad! Jag fick upp ögonen för den här boken när det började dyka upp hyllningar på diverse bokbloggar. Jag lät mig övertygas men hade väl hela tiden tanken i bakhuvudet att jag förmodligen skulle komma att bli besviken. Det är ju väldigt sällan böcker lever upp till hypen och det är många gånger som spänningslitteratur har hyllats av andra och så har jag suttit där som ett frågetecken efteråt och undrat vad det är jag inte ser som alla andra tycks älska. Men herregud vad glad jag är att jag ändå gav den här boken en chans! En bok som marknadsförs som en psykologisk spänningsroman tycker jag sällan håller vad den lovar men den här boken levererar verkligen. Det är inte det att den är gastkramande eller actionfylld men någonstans i ovissheten finns hela tiden ett driv framåt. I och med att vi bara får ta del av ett perspektiv i taget kring vad som har hänt så inser vi som läsare snart att berättelsen blir vinklad utifrån berättarperspektivet och det gör att vi inte riktigt kan lita på det vi får veta till hundra procent och det gör det hela ännu mer intressant.  

Jag tänker att jag inte ska skriva så många fler hyllningsord om den här boken. Ni får helt enkelt lita på mig när jag skriver att den är väldigt läsvärd om man är sugen på något spännande och nervkittlande. Jag har ju inte läst något av Mattias Edvardsson tidigare och det är jag ändå ganska glad för nu, för då har jag ju fler böcker av honom att utforska.


Betyg: 5/5

Köp den här: Adlibris & Bokus



 
#1 - Monika

Jag är så glad att du gillade :) Och du har några andra bra böcker att läsa nu ;)

#2 - Vargnatts bokhylla

Vad kul att du också gillade den så mycket! :)

#3 - Hanneles bokparadis

inte läst än