Väldigt bra liv

Titel: Väldigt bra liv - Om fördelen med att lyckas och vikten av fantasi
Författare: J.K. Rowling
Antal sidor: 75 (Inbunden)
ISBN: 97891 4623 4821
Publiceringsår: 2018 (Original: 2015)
Serie: -
Originaltitel: Very Good Lives: The Fringe Benefits of Failure and the Importance of Imagination
Första mening: "Rektor Faust, ledamöter av Harvards konsistorium och alumnstyrelse, fakultetskollegiet, stolta föräldrar och - framförallt - ni som tar examen i dag."

Handling: År 2008 talar J.K. Rowling till sistaårseleverna vid Harvards Universitet och hon väljer då att tala om två ämnen som ligger henne varmt om hjärtat, om fördelen med att misslyckas och vikten av fantasi. I den här boken presenteras talat i sin helhet kort och gott. 

Omdöme: Det är ju svårt att recensera den här boken eftersom innehållet ju är ett tal som är tänkt att höras och inte läsas. Jag tror också att mycket försvinner i översättningen och att om man har möjlighet så bör den nog läsas på engelska för att komma lite närmare själva känslan som J.K. Rowling vill förmedla. Det är ett fint tal men jag skulle inte säga att det direkt sticker ut på något sätt utan det som sägs är nog ganska vanligt förekommande i liknande sammanhang. Var inte rädda för att misslyckas, misslyckande ger lärdomar osv. Jag tyckte dock att det var extra fint när hon talade om fantasin som en möjlighet att sätta sig in i hur andra människon känner trots att man inte har samma erfarenheter. När jag hör ordet fantasi så tänker jag kanske framförallt på att kunna föreställa sig olika saker men hon har ju rätt i att det även handlar om att kunna föreställa sig tankar och känslor.

"Fantasi är inte bara den unikt mänskliga förmågan att föreställa sig det som inte är, och därmed källan till alla uppfinningar och innovationer; jag vågar dessutom påstå att fantasin är vår mest omvälvande och blottläggande förmåga, kraften som gör att vi kan känna empati flr människor vars erfarenheter vi aldrig har delat. [...] Och många föredrar att inte använda sin fantasi över huvud taget. De väljer att bekvämt stanna kvar inom ramarna för sin egen erfarenhet, och bryr sig aldrig om att undra hur det skulle ha varit att födas som någon annan. De kan vägra att höra skriken eller kika in i burarna; de kan stänga sina sinnen och sina hjärtan mot allt lidande som inte berör dem personligen, de kan välja att inte veta. Jag skulle kunna frestas att avundas människor som lever på det viset, men jag tror inte att de har färre mardrömmar än jag. Valet att leva i trånga utrymmen leder till en form av mental torgskräck som för med sig andra fasor. Jag tror att de frivilligt fantasilösa ser fler monster. De är ofta mer rädda. Dessutom, de som väljer att inte känna empati möjliggör riktiga monster. För även om vi själva aldrig begår några handlingar av obestridlig ondska, står vi i maskopi med ondskan genom vår apati."
 




Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av J.K. Rowling: 
Harry Potter and the philosopher's stone (Harry Potter #1)
Harry Potter och hemligheternas kammare (Harry Potter #2)
Harry Potter och fången från Azkaban (Harry Potter #3)
Harry Potter och den flammande bägaren (Harry Potter #4)
Harry Potter och Fenixordern (Harry Potter #5)
Harry Potter och halvblodsprinsen (Harry Potter #6)
Harry Potter och dödsrelikerna (Harry Potter #7)
Harry Potter and the cursed child
Den tomma stolen

Böcker som jag tidigare har läst av J.K. Rowling under pseudonymen Roberth Galbraith:
Gökens rop (Coromoran Strike #1)
Silkesmasken (Coromoran Strike #2)