Dumma teckning
Titel: Dumma teckning
Författare: Johanna Thydell
Illustratör: Emma Adbåge
Antal sidor: 28 (Kartonnage) 
ISBN: 97891 5011 9329
Publiceringsår: 2017
Serie: -
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 3-6 år
Första mening: "Mint vet inte vad hon ska rita."

Recensionsexemplar från Alfabeta.

Handling: Mint vill rita lika fint som storebror men det är svårt. Speciellt när storebror är tre år äldre. Så himla orättvist tycker Mint. Inte låter han henne se vad han ritar heller, han håller hela tiden armen som ett staket framför. Så Mint vet inte vad hon vill rita och allt blir bara fel fel fel. Helt fel. Eller?


Omdöme: Det här är en sådan bilderbok som verkligen har hittat något och avbildat det på pricken rätt! Det är de små detaljerna som gör det tycker jag. Som hur storebror håller armen som ett staket runt teckningen så att inte Mint ska kunna se vad han ritar eller hur pappret blir buckligt eller hur pennan gör ett hål eftersom man håller för hårt och hur svårt det är att avbilda det man ser i huvudet på pappret. Helt omöjligt ju! Jag känner igen mig så mycket i Mints frustration, även som vuxen. Hur svårt ska det vara liksom? Texten tycker jag också har hittat en ton som känns som att dialogen skulle kunna vara hämtad från vilket köksbord som helst, vilket jag tycker att exemplen ovan illustrerar. Annars när det kommer till illustrationerna så tycker jag att Emma Adbåge verkligen får fram känslorna och frustrationen, det liksom känns hela vägen ut från sidorna i brist på bättre förklaring. Hur alla känslor pulserar och stegras inom Mint allt eftersom det ena missödet efter det andra drabbar henne. Jag känner helt enkelt med henne, för vem har inte upplevt den där prestationsångesten inför något? Jag relaterar nog särskilt eftersom jag alltid har varit usel på att rita, det där med att använda händerna och skapa har aldrig varit min grej. Så med andra ord en bra bok för både vuxna och barn vilket alltid känns extra kul då bilderböcker oftast är en aktivitet där båda är inblandade, den ena läser högt och den andra lyssnar. Det måste vara svårt att skriva och illustrera för två så olika målgrupper men när bilderboksskapare lyckas uppstår magi och i den här boken tycker jag verkligen att de bemästrar konststycket att roa både liten och stor.


Betyg: 5/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Johanna Thydell:
I taket lyser stjärnorna
Det fattas en tärning
(M)ornitologen

Böcker som jag tidigare har läst av Emma Adbåge:
Halsen rapar, hjärtat slår: Rim för 0-100 år
Nu är det sent
Snart blir det roligt
Rally och Lyra och Limpa (Illustratör)
De ovanligaste barnen i världen (Illustratör)
Knuttes hus (Illustratör)
En myras liv (Illustratör)
Myran och gåtorna (Illustratör)
Världens mesta Ester (Illustratör)