Tematrio - Sorg
 
Den här veckan kantas Tematrion av sorg och jag valde att snäva in det på böcker för Unga vuxna som handlar om den som blir kvar efter att någon begår självmord. Så här är tre bra tips på sådana:

1. Mia Öström - Vakuum
Jonnas storebror tog livet av sig för nästan ett år sedan och alla runt henne tycker att det är dags att hon går vidare och börjar leva igen nu. Vad nu det betyder. Jonna känner att hon befinner sig i ett vakuum men så en dag hittar hon en lapp från Johan och sedan en till och en till och då är det som om livet får någon slags mening igen. Hon måste ta reda på vad det var Johan ville visa henne.

2. Jandy Nelson - Himlen börjar här
Med ett citat som: "Jag hörde en gång uttrycket: Varje gång någon dör, brinner ett helt bibliotek. Jag ser det brinna ner till grunden." så inser man att man måste läsa boken. Handlar om en syster som blir kvar och som nu måste lära sig att hitta sig själv igen, vem är hon när hon inte längre har sin syster bredvid sig? Ska ni läsa en av dessa böcker så läs den här! 

3. Lisa Bjärbo - Djupa ro
När Jonathan hittas död i det lilla samhället Ingelstad i Småland återvänder barndomsvännerna för att gå på begravningen. Först när de återvänder till den lilla orten inser de att de inte är samma människor längre, att mycket har hunnit hända sedan de lämnade för ett år sedan. Men vad hände egentligen med Jonathan som blev kvar?

*Bonus: 4. Annica Hedin - Stig
På hur många listor kan jag få in bilderboken Stig i år? Det återstår att se men jag kunde helt enkelt inte skriva en lista om sorg och inte ta med denna lilla pärla! När jag ska sluta tjata om den? Förmodligen när jag läser någon ny som tar mig med lika stor storm. Då blir det tjat om den istället. Jag lovar.



#1 - Boklysten

Känner inte till någon av böckerna i din trio