Det som göms i snö

Titel: Det som göms i snö
Författare: Carin Gerhardsen
Antal sidor: 366 (Inbunden)
ISBN: 97891 8874 5057
Publiceringsår: 2018
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Larmet kom in till polisen på tisdagskvällen, då en anhörig hörde av sig."

Recensionsexemplar från Bookmark förlag.

Handling: Ett kärlekspar sätter sig i bilen för att i avskildhet kunna fortsätta sin otrohetsaffär. En ung, vilsen kvinna får hjälp och lift av en främling. En man kör för fort på de snötäckta vägarna. De passerar alla samma ravin men det är bara en som kör av vägen och det är bara en som blir lämnad att dö. Från att inte ha känt till varandras existens alls vävs så småningom de här personernas öde samman. Ingen har hela bilden klar för sig men någon vet tillräckligt för att kunna berätta historien om vad som egentligen hände den där natten när en person lämnades i sin bil för att dö.

Omdöme: Det här är en bok som verkligen utmanar läsaren att hänga med i svängarna för jag tror aldrig att jag har läst en bok med så mycket vändningar och twister. När man precis tror att man har händelseförloppet klart för sig så lägger författaren in ytterligare en liten pusselbit som gör att man måste omvärdera hela situationen på nytt eftersom allt det man tidigare trodde är omkullkastat. Jag älskar det. Detta sker heller inte bara en eller två gånger utan det är genomgående i hela boken, fram till sista sidan. Det gör att när man väl har insett upplägget så läser man fortsättningen lite mer vaksamt för att inte bli lurad igen, vilket man självklart blir ändå. Det blir på så sätt en väldigt utmanande och nästan lite tröttsam läsupplevelse eftersom det inte går att slappna av en sekund men det är också det som gör den så väldigt rolig att läsa. Det här är en sådan bok som man inte kan eller vill lägga ifrån sig när man väl har påbörjat den. Jag gillar även de korta kapitlena och perspektivbytena eftersom det gör att det känns som om sidorna bara rasslar förbi.

Det enda som jag kanske inte gillade lika mycket var att jag upplevde karaktärerna som lite platta och jag saknade gråskalorna. Karaktären Jan målades väldigt länge upp som en helt genomond person, oavsett vilket perspektiv som förde berättelsen framåt. Jeanette blev inte så mycket mer än den kärlekskranka missbrukaren och Sara upplevde jag bara som en väldigt tråkig person. Men det är som sagt inte personporträtten som gör den här boken utan det är verkligen hur författaren har lyckats skapa en så nagelbitande och spännande historia utifrån en egentligen till synes ganska enkel olycka. Det blir lite Fjärilseffekten över det hela, teorin om att en fjärils vingslag kan orsaka stora och oförutsägbara effekter någon annanstans. 


Betyg: 4/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Carin Gerhardsen:
Pepparkakshuset (Hammarbyserien #1)