Kärlek: 11 berättelser för mellanstadiet
 
 
Titel: Kärlek - 11 berättelser för mellanstadiet
Författare: Oscar Danielson, Kristofer Folkhammar, Boel Gerell, Alex Haridi, Mats Jonsson, Sara Kadefors, Johanna Lindbäck, Sara Ohlsson, Sara Villius, David Wiberg och Rebecka Åhlund
Antal sidor: 143 (Häftad)
ISBN: 97891 2971 5828
Publiceringsår: 2019
Serie: -
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 9-12 år
Första mening: "Willem hallå."

Handling: Elva noveller som vid en första anblick verkar helt olika varandra men som egentligen har en enda viktig sak gemensamt, att de alla handlar om kärlek.

Omdöme: Jag hade ganska höga förväntningar på den här novellsamlingen då jag gillade antologin Bara för dig på mellanstadiet som kom ut för ett par år sedan väldigt mycket. Den här novellsamlingen tycker jag inte riktigt har samma djup. De elva olika novellerna har inte mycket gemensamt mer än att nästan samtliga tar upp den där pirrande första förälskelsen. Samlingen representerar också en bredd i var de utspelar sig, vem kärleken är riktad mot, om kärleken är besvarad eller inte och det finns säkert en novell för alla läsare att känna igen sig i och eventuellt också tröstas av. Så på det sättet är den väldigt bra! Jag kan dock uppleva boken som helhet som lite platt och enkel och att den aldrig riktigt utmanar sin läsare. Två noveller som jag personligen tycker sticker ut är dels den som är skriven av Sara Kadefors som slutar med att föräldrarna berättar att de ska skilja sig och huvudpersonen återvänder till ett fint minne för att ta sig igenom sorgen och den novell som är skriven av Sara Ohlsson för att den har ett så oväntat slut som jag gillade. Men så är ju också det två författare som jag brukar gilla och kanske bidrar det också till ett extra positivt intryck, jag vet inte.  

Jag tror att den här boken passar någon som är runt 10 år kanske och som antingen redan har känt den första pirrande förälskelsen eller som vill veta hur det kan kännas eller som helt enkelt bara är nyfiken på mer. Allt vill man ju inte prata med andra om och den här boken är perfekt att läsa själv. Den är lättläst, enkel, kort, innehållsrik och kommer att kunna ge många magpirr.

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Alex Haridi:
Huset mittemot

Böcker som jag tidigare har läst av Sara Kadefors:
Sandor slash Ida
Billie avgång 9:42 till nya livet
Till varje pris (Novell)
Lex bok

Böcker som jag tidigare har läst av Johanna Lindbäck:
Jan Svensson
Vi måste sluta ses på det här sättet

Böcker som jag tidigare har läst av Sara Ohlsson:
Het (Antologi)
Ingen normal står i regnet och sjunger
Hetare (Antologi)
Frallan är bäst (Frallan #1)
Frallan räddar världen (Frallan #2)
Frallan och kärleken (Frallan #3)

Böcker som jag tidigare har läst av Rebecka Åhlund:
Ibland blir skogen vred
Det som hände i källaren
Bara för dig på mellanstadiet (Antologi)
Jag som var så rolig att dricka vin med: rapport från ett år som nykter alkoholist

Böcker som jag tidigare har läst av Kristofer Folkhammar:
Hetare (Antologi)