Hemmets trygga vrå
 
Titel: Hemmets trygga vrå
Författare: Cara Hunter
Antal sidor: 304 (Inbunden)
ISBN: 97891 8844 7968
Publiceringsår: 2018
Serie: Adam Fawley #1
Originaltitel: Close to home
Första mening: "Det börjar mörkna och den lilla flickan fryser."

Handling: Åttaåriga Daisy försvinner spårlöst från en fest hemma i trädgården. Så fort föräldrarna upptäcker det så anmäler de försvinnandet till polisen. Fallet hamnar hos Adam Fawley som kanske egentligen inte är mest lämplig just nu med tanke på vad som hände hans egen son för bara ett halvår sedan. Men när polisen väl börjar granska föräldrarnas förehavanden och gästerna på festen så upptäcker de att ingen har sett Daisy, var hon ens där? 

Omdöme: Det här är verkligen något som jag gillar, när man inte vet vem man kan lita på och när karaktärerna minst sagt är opålitliga. Daisys föräldrar döljer nämligen både den ena och den andra hemligheten både för varandra men också för polisen, vad mer kan de ha på sitt samvete? Det här gör att det genomgående i boken finns flera misstänkta förövare och att det dessutom växlas mellan vilka man tror talar sanning. Jag tycker att det ger boken ytterligare en spännande dimension förutom den centrala handlingen som kretsar kring vad som egentligen har hänt med Daisy, lever hon eller är hon död? 

Berättelsen växlar också i perspektiv och vi får både ta del av det som händer i nutid men också sådant som redan har hänt innan försvinnandet. Författaren har också valt att lyfta in twitterinlägg, facebookdiskussioner och tidningsartiklar men dessa tycker jag faktiskt bara blir överflödiga eftersom de bara blir som en sammanfattning över det som vi redan vet. Utdragen från polisförhören gillar jag dock! Men trots alla dessa olika stilar, tider och perspektiv så blir det aldrig rörigt att läsa och det är enkelt att följa med i handlingen. Hela boken flyter liksom på bra från första till sista sidan. Och även om det aldrig blir sådär riktigt andlöst spännande så finns det ändå en sorts dallrande nerv under ytan som gör boken mörk och kuslig. Jag gillar den skarpt med andra ord! 

Dock känner jag inte att jag kom någon av karaktärerna särskilt nära och jag antar att det är lite på bekostnad av att man vill hålla dem lite på avstånd eftersom de samtliga kan vara skyldiga till något oförlåtligt. Åttaåringen Daisy målas också upp som ganska manipulerande och osympatisk och det är ju hemkst att säga men hennes öde berör mig därför inte på samma sätt, hon känns liksom inte som ett barn på åtta år? Huvudpersonen Adam Fawley tänkte jag väldigt länge på som kvinna och det är lite intressant, hur kommer det sig att jag trodde det? Hur som helst så är det en väldigt bra bok och jag ser verkligen fram emot att läsa mer av författaren och lära känna Adam Fawley ännu mer, oavsett om det är en man eller en kvinna. 


Betyg: 3/5

Köp den här: Adlibris & Bokus



#1 - Monika

Jag gillade verkligen denna och trots att jag hade svårt att komma ihåg att Adam var en man så gillade jag karaktären :)

#2 - TinaO

Roligt att läsa vad någon annan tycker! Den ligger just nu högst upp i sängbordshögen, så i helgen börjar vi dejta, jag och Adam. :)

Svar: Hoppas att du kommer att gilla den!
Carolina Edvinsson