Statistikinlägg för 2018

Under 2018 landade jag på 87 lästa böcker och det är en ökning från förra året med inte mindre än fem böcker! Den nedåtgående lästrenden som har pågått i flera år kanske står inför en vändning? I början av året var jag lite orolig för hur mycket jag skulle hinna läsa men det har ändå blivit mer än vad jag hade vågat hoppas på och en stor anledning till det är nog att jag har haft betydligt mindre skärmtid än tidigare år - inkluderat både mobil, Tv och dator. Så den vanan är väl bara att ta med sig till kommande år!

Antal med betyg 5: 6
Antal med betyg 4: 25
Antal med betyg 3: 32
Antal med betyg 2: 22
Antal med betyg 1: 2

Det blev en mer fullpoängare det här året än förra året men betydligt fler som var och nosade på höga betyg! Kul! Det betyder kanske att jag har börjat bli lite mer restriktiv med vad jag tar mig an? Mina fullpoängare för 2018 blev: Zelda - Uppbrott och utbrott av Linda Neidestam, Comedy Queen av Jenny Jägerfeld, En helt vanlig familj av Mattias Edvardsson, Slutet av Mats Strandberg, Så mycket kärlek kan inte dö av Moni Nilsson och Bränn alla mina brev av Alex Schulman.

Antal från Sverige: 52
Antal från USA: 17
Antal från Storbritannien: 11
Antal från Norge: 4
Antal från Danmark: 1
Antal från Österrike: 1
Antal från Frankrike: 1

Jag är så dålig på att vidga mina vyer när det kommer till litterära resor. Jag blir tydligen bara sämre och sämre också. Visst, det är kul att läsa böcker som utspelar sig på hemmaplan i Sverige men jag borde också läsa lite annat känner jag. Jag känner mig insnöad. Jag tror att jag har haft som nyårsläfte varje år att läsa böcker som utspelar sig på lite mer för mig främmande platser men jag tror aldrig att jag har lyckats hålla det. Ska 2019 bli året? 

Antal kvinnor: 59
Antal män: 26
Antal samarbeten: 2

Det här är en klyfta som bara ökar. Jag väljer ju aldrig medvetet bok efter vilket kön författaren har så varför blir statistiken då såhär? Någon som har någon teori? 

Utgivna 2018: 33
Utgivna 2017: 16
Utgivna 2016: 11
Utgivna 2015: 14
Utgivna 2014: 4
Utgivna 2012: 1
Utgivna 2011: 3
Utgivna 2009: 1
Utgivna 2008: 1
Utgivna 2006: 1
Utgivna 2001: 1
Utgivna 1974: 1

Nya böcker är min grej! Det kan vi ju konstatera.

Förra året har jag som mål att köpa mindre och låna mer och det har jag hållt väldigt bra måste jag säga. Jag tycker också att jag har blivit helt okej på att beta av hyllvärmare, även om det bara är en känsla jag har eftersom jag där inte har någon hård statistik att gå efter. Jag kommer nog inte att ha så mycket till läsår under kommande år, det får bli lite som det blir helt enkelt men min förhoppning är att kunna fortsätta i samma spår som jag redan har påbörjat med större andel lånade böcker än köpta och fler hyllvärmare. 

#1 - Monika

Jag läser också mest svenskt, det blir så bara. Gillar ju att känna igen mig i det jag läser, men jag försöker välja annat :)

Slutet fick jag i julklapp, den verkar väldigt bra.