Systrarna

Titel: Systrarna
Författare: Claire Douglas
Antal sidor: 293 (Pocket)
ISBN: 97891 7799 0192
Publiceringsår: 2018 (Original: 2015)
Serie: -
Originaltitel: The Sisters
Första mening: "Jag ser henne överallt."

Handling: Det har gått två år sedan Abis tvillingsyster Lucy omkom i en bilolycka. Abi lägger skulden på sig själv då det var hon som körde bilen och har ända sedan dess brottats med depressioner, självmordstankar och paranoia. Men så en dag träffar Abi på Bea och livet tycks plötsligt ta en vändning, få en ljuspunkt i tillvaron. Bea är inte bara väldigt lik Lucy till utseendet, hon har dessutom också en tvillingbror som gör att Abi känner att Bea kan förstå henne på ett helt annat plan, att hon kan vara hennes själsfrände. Abi inleder snart ett förhållande med tvilingbrodern och flyttar in i deras kollektiv men det är då saker förändras. Bea anklagar Abi för att ha stulit ett armband. Och plötsligt börjar märkliga och oroväckande saker hända. För det är väl inte bara inbillning..?

Omdöme: För mig blev det aldrig riktigt tillräckligt spännande. Jag antar att man kan klassificera den här boken som någon slags psykologisk thriller men lögnerna kändes så banala att försöken till twister liksom föll platt. Huvudpersonen Abi är en sådan person som man som läsare inte kan lita på, frågan är om hon ens kan lita på sig själv och flera gånger tvivlar hon på sin egen verklighetsuppfattning. Sedan hennes systers bortgång har hon varit psykiskt instabil och går numera på antidepressiva mediciner, vilka är av största vikt att hon tar dagligen men det är bara det att hon inte minns om hon har tagit dem eller ej och det blir inte bättre av att hon blir anklagad för att ha gjort saker som hon inte har gjort. Abi kan helt enkelt inte lita på sig själv och sina sinnen vilket betyder att vi som läsare inte heller kan lita på att det som bekskrivs genom hennes ögon faktiskt är sant. Jag brukar gilla sådana karaktärer och sådana upplägg men tyvärr inte den här gången. Jag sympatiserar helt enkelt inte med Abi, tycker inte synd om henne och förstår inte hennes agerande. Abi är heller inte den enda tvivelaktiga karaktären vilket gör att jag som läsare inte har någon fast punkt att hålla mig till utan kan förvänta mig att det kan gå hur som helst, bara det att det typ inte går någonstans? Berättelsen står och stampar för länge och känns bara som en enda lång transportsträcka. När jag sedan får veta vad alla lögner handlar om under de sista sidorna så känner jag bara ett Jaha? Och slutet, slutet ska vi inte ens prata om - förstår absolut ingenting? Ni som har läst den, hur tolkar ni det, börjar allt bara om igen? 

Betyg: 2/5

Köp den här:  Adlibris & Bokus


#1 - Monika

Åh, jag har varit sugen på den här. Nu vet jag inte längre. Misslyckade twister är något som jag inte alls uppskattar.

Svar: De var väl inte misslyckade egentligen. Det var mer de ursprungliga lögnerna som jag tyckte var lite fåniga. Tror inte att den är tillräckligt hemsk för dig ;)
Carolina Edvinsson