Prio ett
 
Titel: Prio ett
Författare: Emelie Schepp
Antal sidor: 356 (Pocket) 
ISBN: 97891 7503 6229
Publiceringsår: 2017 (Original: 2016)
Serie: Jana Berzelius #3
Originaltitel: -
Första mening:  "Kvinnan öppnade ögonen igen och tittade rakt upp på mig."

Handling: Ambulanssjuksköterskan Philip och hans kollega Sandra blir larmade till en lägenhet i Norrköping där de får möta något som de inte hade kunnat föreställa sig ens i sin vildaste fantasi. Den skadade kvinnan har fått båda händerna avhuggna och i ett av rummen sitter hennes femåriga dotter inlåst. När ytterligare ett offer hittas med liknande skador kopplar polisen samman de båda fallen och Philip får svårt att blunda för att morden kan ha ett samband med honom och något som hände i hans förflutna. Samtidigt brottas Jana Berzelius med sina barndomsdemoner och den här gången tvingas hon tänja på lagens gränser både en och två gånger.

Omdöme: När jag har läst andras omdömen om den här boken så har jag läst att många verkar tycka att det här är den bästa hittills i serien men jag vet faktiskt inte om jag kan hålla med. Jag tycker att den är ungefär likadan som de två tidigare delarna? Jag börjar känna att något måste hända med huvudpersonen Jana nu för att det inte ska kännas som att alla böcker följer samma recept. Det sker ett mordfall som Jana blir åklagare för, på något sätt vävs mordet in i hennes eget liv och hon riskerar att avslöja sitt dubbelspel samtidigt som hon fortsätter att brottas med demoner från det förflutna. Jana får i minst en scen dessutom visa prov på vilken slagsmålsteknik hon besitter genom att avväpna minst flera män samtidigt och hon lyckas alltid minst en gång att passera en brottsplats utan att lämna några spår eller vittnen efter sig. Jag säger inte att det är en dålig handling utan det jag säger är att jag har läst det förut.

Sedan blir det alltid lite extra speciellt att läsa om en miljö som man känner igen så väl och där författaren väljer att använda restauranger och platser som finns på riktigt, jag tycker mig ha lite extra tålamod och överseende med andra saker som jag kanske inte riktigt hade varit helt såld på annars. Rent språkligt är den ju också väldigt lättläst och det går snabbt att läsa ut den eftersom allt flyter på hela tiden och tempot är högt. Det är dessutom en handling som engagerar, även om jag kan tycka att Janas inblandning i det hela blir lite väl långsökt. Jag kommer definitivt att läsa även nästa bok om Jana Berzelius men kanske att den kommer bäst till sin rätt om jag väntar lite med den och inte kastar mig över fortsättningen direkt.

Betyg: 3/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Emelie Schepp:
Märkta för livet (Jana Berzelius #1)
Vita spår (Jana Berzelius #2)