Sveket
 
 
Titel: Sveket
Författare: Linwood Barclay
Antal sidor: 457 (Inbunden)
ISBN: 97891 8844 7692
Publiceringsår: 2018 (Original: 2015)
Serie: Promise Falls #1
Originaltitel: Broken promise
Första mening: "Jag avskyr den här staden."

Handling: När David Harrow förlorar sitt jobb som journalist i Boston ser han ingen annan utväg än att flytta hem till sina föräldrar i Promise Falls med sin nioåriga son då hans fru dog för ett par år sedan. En dag besöker han sin kusin Marla och blir förvånad över att hon har en tio månaders bebis hos sig. Ett barn som hon påstår att en ängel lämnade av hos henne. När David senare under dagen får veta att en ung kvinna har blivit mördad i sitt hem och att hennes son saknas får han onda aningar. Kan hans kusin ha något med mordet att göra?

Omdöme: Mycket dialog. Mycket som verkar vara försök till humor och en ton som jag inte riktigt känner igen i deckargenren gör det här till en bok som sticker ut. Men jag vet inte riktigt om det är på ett sätt som jag gillar. Jag tycker liksom inte att humor och kriminalromaner går ihop eftersom det då ofta faller i fällan av att det ska vara humor som på något sätt är nedvärderande. Typisk polishumor liksom. Visserligen är den både lättläst och har ett driv som gör att den ändå underhåller men det är något med tonen i boken som inte riktigt faller mig i smaken. Jag är ju mer för det mörka och hårdkokta.

Det är också en del trådar och karaktärer i den här boken som inte riktigt verkar ha någon betydelse för utredningen men eftersom jag redan har påbörjat nästa del i vad som är en trilogi om Promise Falls vet jag att dessa trådar kommer att ha betydelse i kommande delar så man får ha lite överseende med det. Det ska bli intressant att se hur författaren ska lyckas knyta ihop alla dessa sidospår för jag kommer definitivt att läsa klart hela trilogin. Tre böcker är ju ingenting med tanke på hur långa deckarserierna annars brukar vara. Och jag har ju som sagt redan påbörjat del nummer två.


Betyg: 3/5

Köp den här: Adlibris & Bokus


#1 - Monika

Läste precis ut denna och jag är ju otroligt svag för humor i böcker. Ja, egentligen humor överhuvudtaget, överallt. Hade inte räknat med att flera av trådarna skulle vara oavslutade, men det gjorde det ju spännande. Tur att jag redan har andra delen :)

Svar: Jag tycker att just skriven humor kan vara väldigt svårt, humor i böcker liksom. Deckare ska vara eländiga ;)
Carolina Edvinsson