Triangel
 
 
Titel: Triangel
Författare: Nic Stone
Antal sidor: 337 (Inbunden)
ISBN: 97891 8787 9500
Publiceringsår: 2019 (Original: 2018)
Serie: -
Originaltitel: Odd one out
Första mening: "Jag borde vara förtvivlad eller förbannad eller bedrövad när jag släpper in mig själv hos grannen och går uppför trappan till min bästa kompis rum." 

Handling: Courtney "Coop" Cooper och Jupiter Charity-Sanchez har varit bästa vänner så länge de kan minnas. De gör det mesta tillsammans och brukar till och med dela säng. Jupiter är lesbisk och Coop är helt okej med det. Det är i alla fall vad Jupiter tror, sanningen är den att Coop alltid har varit hemligt förälskad i Jupiter. Men så kommer Rae Evelyn Chin in i bilden och ingenting blir längre som förut. Oväntade känslor blossar upp från samtliga håll och alla tre tvingas omvärdera vad de egentligen tror sig veta om sig själva.

Omdöme: Det här är en bok som vill väldigt mycket och som faktiskt kommer väldigt långt på det, jag tycker dock att den tappar lite på det litterära och även om syftet och motivet med boken är viktigt så tycker jag tyvärr att det tar lite fokuset från själva handlingen och jag känner inte riktigt att jag dras in i boken på det sättet som jag skulle vilja. Jag blir helt enkelt inte berörd. Jag kan inte riktigt peka på varför men kanske kan det bero på att vi får vara med personerna så kort tid. Boken är nämligen indelad i tre olika delar där vi får följa de tre olika personerna, detta sker dock inte parallellt utan tidslinjen är rak och vi får först följa Coop, sedan Rae och till sist Jupiter. Jag saknar att få veta vad till exempel Coop känner och tänker under tiden som jag får följa Jupiter.

Det stora fokuset i boken är annars att acceptera eller omvärdera sin sexuella läggning, är det ens nödvändigt? Behöver man sorteras in i ett fack? Och kan facket förändras med tiden? Framförallt är det Rae och Jupiter som tvingas brottas med dessa frågor medan Coop är helt säker på att han är hetero, han har ju varit kär i Jupiter så länge som han kan minnas. Men trots det ganska allvarsamma ämnet så är boken lättsam och det finns hela tiden ett stråk av värme och humor. Det är heller ingen av karaktärerna i boken som brottas med att "komma ut" och ingenting i deras omgivning tyder på att någon skulle ha några som helst åsikter om vem man blir kär i utan klimatet på skolan och samhället i stort verkar vara väldigt öppensinnat. Det nämns att det har varit jobbigare för tidigare generationer, Jupiter bor till exempel med två pappor varav den ena tvingades ge upp sina barn för att kunna vara sann mot sig själv. Så det är ingen romantisering på det sättet vilket också känns viktigt att lyfta fram.

Betyg: 3/5

Köp den här: Adlibris & Bokus