Snöbollen

Titel: Snöbollen
Författare: Sue Hendra
Illustratör: Paul Linnet
Antal sidor: 32 (Inbunden)
ISBN: 97891 8854 9839
Publiceringsår: 2019 (Original: 2018)
Serie: -
Originaltitel: Snowball
Rekommenderad läsålder: 3-6 år

Recensionsexemplar från Triumf förlag.

Handling: Snöbollen uppe på berget drömmer längtansfullt efter att träffa vänner i den lilla byn nedanför berget. Snöbollen bestämmer sig därför för att traska dit, men så snubblar den olyckligtvis över en kvist och börjar istället rulla. Längs med vägen samlar den på sig både det ena och det andra innan den till slut landar nere i den lilla byn med ett stort brak! 

 
Omdöme: För mig blir inte det här mer än en helt okej bilderbok. Det är liksom inget fel på den men den lämnar heller inte några avtryck. Rimmen och texten känns helt okej översatt, illustrationerna är okej, handlingen är okej och den går helt okej att högläsa. Det var bara första gången jag fastnade på ett av uppslagen där jag inte visste hur jag skulle läsa för att det skulle fungera med rimmen, med det misstaget gjorde jag ju inte om sen igen, men lite underlig layout ändå på sina ställen kan jag tycka. Min tvååring har däremot valt den här boken flertalet gånger så där verkar den ju sannerligen ha gått hem. Jag tror att det har att göra med rytmen i texten och de färgrika illustrationerna. Samt att det förekommer bilder på djur som han känner igen! Så på det stora hela kan man väl sammanfatta det som att min tvååring kanske gillar den lite mer än vad jag gör men så brukar vi också värdera bilderböcker lite olika, minst sagt. 


Köp den här: Adlibris & Bokus