Välj mig

Titel: Välj mig
Författare: Christina Lindström
Antal sidor: 269 (Inbunden)
ISBN: 97891 3221 0471
Publiceringsår: 2019
Serie: -
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 12-15 år
Första mening: "Vintern är inte här än."

Recensionsexemplar från B. Wahlströms.

Handling: När SIlje kommer tillbaka efter sommarlovet är allt förändrat. Alla tittar på henne när hon går i skolkorridorerna och när hon kommer in i ett rum kan det plötsligt bli tyst. Ingen vet hur man ska närma sig henne, hur man ska närma sig hennes sorg. Alla viskar däremot om vad som hände under sommaren, att Siljes pappa har drunknat och att alla tror att han har tagit livet av sig. Mitt i allt detta ska Silje försöka fortsätta att navigera i sitt eget liv och sista året på högstadiet. Allt känns meningslöst. Tills hon träffar Alvin. 

Omdöme: För mig betyder Christina Lindström väldigt höga förväntningar! Jag har verkligen tyckt bra om hennes tidigare böcker och när jag läste att den här boken skulle behandla sorg så blev jag såld direkt, jag läser ju som ni vet gärna om mörker och misär. Och ännu en gång lyckas författaren att infria mina högt ställda förväntningar, vilken tur! Det finns ingen svensk ungdomsförfattare, som jag har läst, som skildrar tonåringars liv, tankar och vardag lika bra som Christina Lindström. Så är det bara. Hon lyckas också alltid med konststycket att skriva roligt, något som verkligen är få förunnat och trots att det är en bok som behandlar en stor saknad så vävs det hela tiden in humor. Det här gör såklart att det inte blir den där tårdrypande boken om en förälder som har gått bort och det känns faktiskt ganska befriande. Man ska ju inte hålla på och jämföra författare och böcker men det är något i den här boken som gör att tankarna vandrar till Jenny Jägerfeldt och det är såklart en komplimang! 

Den här gången har Christina Lindström valt att lämna storstaden som skådeplats och istället valt att bege sig ut och upp i de norrländska skogarna. Bara det är ju både oväntat och kul. Helt ärligt så kan man ju som småstadsperson tröttna lite på att alla ungdomsböcker ofta utspelar sig i antingen Göteborg eller Stockholm, många kan ju inte riktigt relatera till den sortens liv och stad. Här är det istället en liten ort som står i fokus där i princip alla känner alla och ungdomarna längtar bort till att få gå på gymnasieskolan i Umeå. Hög igenkänning! Jag gillar också att boken handlar om helt vanliga personer, även om Siljes kompis råkar vara den snyggaste tjejen på skolan, men annars är det inte fullt med alkohol eller cigaretter eller skolkning eller liknande utan det är vardag och det är livet och över detta hänger ett tungt regnmoln över Silje som nyligen har förlorat sin pappa. Alltigenom känns boken och känslorna och personerna helt enkelt väldigt äkta.


Betyg: 4/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Christina Lindström: 
Hälsningar från havets botten
Jack
Hugo och kepskampen
Leo och klumpen i magen
Leo och katten som sprang bort
Leo och de lösa tänderna
Leo och datorspelet
Finns det björkar i Sarajevo?