Ordbrodösen
Titel: Ordbrodösen
Författare: Anna Arvidsson
Antal sidor: 322 (Pocket)
ISBN: 97891 2970 7878
Publiceringsår: 2018 (Original: 2017)
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "ordbrodös ordet finns inte i någon ordlista."

Handling: I en liten bruksort i Värmland bor sedan århundraden tllbaka släkten Vinter. Det hade inte varit något konstigt med det om det inte hade varit för att kvinnorna i släkten besitter magiska förmågor. De är så kallade Ordbrodöser. En ordbrodös kan styra andras tankar och handlingar med sina skrivna ord. Dagen då Alba fyller arton är det hennes tur. När hon kliver in i samlingssalen i den nedlagda byskolan vet hon att ceremonin bara kan sluta på ett sätt. Ingen ordbrodös har någonsin misslyckats med sitt inträdesprov. Inte förrän nu. Alla inblandade är i chock, Alba uppfyller ju alla fem kraven för att bli ordbrodös så varför kommer inte magin till henne? 

Omdöme: Folk lovordar den här! Folk tycks älska den här! Så vad är det för fel på mig som inte alls fastnar för den på samma sätt? Som ordälskare kan jag absolut uppskatta idén med en ordbrodös och jag har egentligen inga problem att köpa själva fantasy-konceptet i den med magin i det skrivna ordet. Fantasy som genre är ju annars inte högst på min lista, så det kan väl i viss mån även ha påverkat mitt omdöme om boken. Men det jag skulle säga att jag har svårast för är hur lätt allting går för de inblandade karaktärerna och att det hela tiden är en ganska enkelspårig berättelse. Vi får följa huvudpersonen Albas jakt på hennes mystiska eventuella tvillingbror och även om det inte går som en dans så tar det inte mer än en vecka att identifiera honom. Han tycks sedan heller inte ha några större problem med att plötsligt ha fått en tvillingsyster som dessutom besitter magiska förmågor. Helt normalt i hans värld. Det är lite samma sak som att det i slutet känns som att alla lever lyckliga i alla sina dagar och att alla problem är lösta. Jag hade nog accepterat det mer om bokens målgrupp var något yngre än vad den nu marknadsförs som, som en roman för unga vuxna. Jag kan helt enkelt inte hjälpa att jag blir lite lite lite besviken. 


Betyg: 2/5

Köp den här: Adlibris & Bokus