Ramona
Titel: Ramona
Författare: Marta Söderberg
Antal sidor: 280 (Flexband)
ISBN: 97891 8663 4506
Publiceringsår: 2014
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Muren är hög."

Handling: Ramona är sexton år och har precis fått komma hem för gott efter flera år på olika behandlingshem. Nu ska hon tillbaka till det riktiga livet, bli tonåring igen, efter år av slutna avdelningar, isolering och akutmottagningar. Men hur gör man för att känna sig som hemma när man i flera år har blivit tvingad att flytta? Hur gör man för att inte känna sig som en förlorare när alla runt omkring är så normala och aldrig kan fatta hur det känns att ha en svindlande avgrund inuti? Men så träffar hon Mark och plötsligt är det som om en liten strimma ljus ändå har letat sig in. 

Omdöme: Jag gillar att vältra mig i mörka böcker. Jag brukar typ alltid gilla böckerna som ges ut av Gilla förlag. Jag hade med andra ord höga förväntningar. Tyvärr måste jag nog med facit i hand säga att de inte infriades den här gången. Även om jag gillar att vältra mig i mörkret så uppskattar jag inte lika mycket att läsa om personer som gillar att vältra sig i sitt eget mörker, med sina egna demoner, för det upplevs som att karaktären bara står och stampar och inte rör sig varken uppåt eller neråt. Visst, jag gillar att det framgår tydligt att det inte bara är för någon att sluta med ett självskadebeteende och jag gillar att livet inte helt plötsligt blir ljust från den ena sidan till den andra men man fick ändå känslan redan från början hur den här boken skulle sluta och det är väl lite det jag är mest besviken på. Jag tycker att författaren har gestaltat kraktärerna väl och man förstår verkligen Ramona, det är inte bara att ta sig i kragen och rycka upp sig, samtidigt som man inte förstår henne eftersom hon inte heller förstår sig på sig själv. Det som jag också upplever som lite tråkigt är hur extremt inriktad boken är på Ramonas perspektiv, de andra karaktärerna blir väldigt små och ensidiga och vi får egentligen inte veta något om dem alls förutom det som handlar om huruvida Ramona accepterar dem eller inte. Det är lite synd att föräldrarnas tankar och känslor inte får komma fram mer. Eller bästa kompisen Lovisas syn på det hela för den delen, hur orkar hon stå kvar? Det kanske ändå säger något om hur jag upplevde Ramona, att jag är mer intresserad av de andra karaktärernas känslor och tankar. Och vad hände med psykologen Albin, han som var så himla bra och so det ägnades flera kapitel åt? Han bara lämnades därhän helt plötsligt. Likadant där, jag är mer intresserad av den relationen än den mellan Mark och Ramona. 


Betyg: 2/5

Köp den här: Adlibris & Bokus