Rotvälta
 
Titel: Rotvälta
Författare: Tove Alsterdal
Antal sidor: 396 (Inbunden)
ISBN: 97891 7903 3361
Publiceringsår: 2020
Serie: Eira Sjödin #1
Originaltitel: -
Första mening: "Där reste sig Skulebergets väldiga skugga, rövarberget."

Handling: Olof var bara fjorton år när han erkände mordet på en tonårsflicka, Lina Stavred. Tjugotre år senare svänger han av E4:an i Ångermanland, in på småvägarna som leder till hans barndomshem. I duschen hittar han sin pappa död, mördad med en jaktkniv. Polisen Eira Sjödin har just återvänt till uppväxtens Kramfors, för att finnas till hands för sin mamma. I undersökningen av mordet på Olofs far kommer hon allt närmare sitt eget liv. Och för att kunna utreda mordet på Olofs far måste de också återvända till den där kvällen när Lina Stavred försvann, för vad var det egentligen som hände den där kvällen? Hur kan någon bara försvinna? 

Omdöme: En ganska lågmäd och mycket norrländsk läsning men jag gillar det. Framförallt gillar jag att det sker lite vändningar i boken, som första gången det skedde när jag gjorde en djup suck och tänkte att det här var verkligen förutsägbart och så visade det sig att jag hade tänkt helt fel! Jag gillar verkligen att bli grundlurad på det sättet i deckare, det tillför läsningen en extra spänning - att man aldrig kan vara riktigt säker på det man får veta. 

Det här ska tydligen bli en ny serie om polisen Eira Sjödin och jag ser fram emot att lära känna henne bättre. Tycker verkligen att det här var en bra och lagom start så jag ser fram emot uppföljaren. Av någon anledning så har jag ju inte läst något av Tove Alsterdal tidigare men det ska det bli ändring på i framtiden. Jag tycker att det är välskrivet, innehåller som sagt en del oväntade vändningar, gillar miljön det hela utspelar sig i och jag gillar att det inte drivs av smått orealistiska actionscener och liknande utan att det snarare tuffar på i ett mer trovärdigt tempo. 

Betyg: 4/5

Köp den här: Adlibris & Bokus & Omnible


#1 - Ugglanoboken

Den här är jag sugen på att läsa! Kul att det ska bli en serie.

Svar: Ja, jag välkomnar i och för sig alltid nya deckarserier ;)
Carolina Edvinsson