Ishavspirater
Titel: Ishavspirater
Författare: Frida Nilsson
Antal sidor: 394 (Inbunden)
ISBN: 97891 2713 6854
Publicerinsår: 2015
Serie:
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 6-9 år
Första mening: "Den här historien handlar om när jag for ut på ishavet."

Handling: Den fruktade piraten Vithuvud rövar bort barn och tvingar dem att hacka fram diamanter i en mörk och farlig gruva. Så fruktad är Vithuvud att ingen vågar söka efter barnen och alla vet att ingen överlever länge i hans gruva. Men den dag han tar Siris lillasyster, Miki, får han en motståndare han aldrig räknat med. Siri gör det som ingen annan vågar - ger sig ut på jakt efter Vithuvuds ö, trots att hon själv är livrädd. För hon vet hur rädd lillasyster Miki måste vara i piratens våld. Ensam i gruvans mörka gångar.

Omdöme: Jag har tänkt att jag borde läsa den här hur länge som helst eftersom flera har rekommenderat den och jag ser att det alltid tipsas om den som högläsningsbok men det har liksom inte blivit av att jag har tagit tag i den själv, förrän nu! Men jag måste säga att jag blev lite besviken ändå. Det kanske har att göra med att jag hade förväntat mig mer, att jag hade byggt upp en känsla för att den skulle vara så himla bra och så gick jag liksom in med fel inställning? Ibland är det ju så mycket bättre att läsa böcker som ett blankt blad, att helt sakna förväntningar, eftersom det är då de riktiga överraskningarna kan komma. Den här gången tycker jag att den flertalet gånger bara blev för seg? Att det hela tiden fastnades i detaljer och att den var alldeles för lång? Men visst har den många fina stunder och den passar utmärkt som högläsningsbok både hemma och i skolan. Det finns mycket att samtala kring och många stora frågor som inte borde passeras i all hast. Men, den är också ganska hemsk och sorglig så det ska man nog ha i åtanke vid tipsande. 

Betyg: 3/5

Köp den här: Adlibris & Bokus & Omnible