Fula tjejer
 
 
 
Titel: Fula tjejer
Författare: Lisa Bjärbo, Johanna Lindbäck & Sara Ohlsson
Antal sidor: 252 (Häftad)
ISBN: 97891 7813 1334
Publiceringsår: 2020
Serie: Fula tjejer #1
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 12-15 år
Första mening: "Fram till stunden när Linnea tar framsin telefon är det här en helt vanlig dag."

Handling: På en högstadieskola i Gnesta startar någon instagramkontot Fula tjejer. Både populära och mindre populära tjejer får foton på sig själva publicerade där, och på skolan sprids en skräck för att sticka ut, för att bli nästa offer. Tilde, Eleni och Jasmine går i samma klass men har knappt pratat med varandra - förrän nu. Trots sina olikheter bestämmer de sig för att gå ihop. De tänker sätta dit den jäveln som ligger bakom kontot, och de tänker göra det tillsammans.

Omdöme: Ska jag vara helt ärlig så har jag generellt sett lite svårare att tycka att böcker som är skrivna för målgruppen 12-15 år är sådär himlastormande bra. Så fort målgruppen ändras till 15+ så är det som att något händer med språket och djupet, det hamnar på en helt annan nivå. Till och med böcker för 9-12 år kan utmana mer. Är det för att man tror att det måste vara extra lättläst för den målgruppen för att de ska orka hålla intresset vid liv? Språket blir liksom lite platt, innehållet ganska ytligt och kortfattat och karaktärerna blir liksom aldrig sådär verkliga som de kan kännas i böcker för andra målgrupper. Det här är min spaning men jag kan ju givetvis har snöat in helt fel!

Tillbaka till just den här specifika boken Fula tjejer då. Att det är tre författare till den här boken märks inte alls utan tonen håller ihop fint hela vägen. Det är nästan så att man hade velat att den spretade lite mer i och med att det också är tre olika karaktärer i boken, deras röster skiljer sig inte så mycket åt utan det som utmärker dem är snarare deras handlingar. Där den ena är tänkaren, den andra den som gör och den tredje som sitter som något slags rättpatos eller gruppens samvete. Mycket i boken kretsar kring just deras olikheter, att deras individuella eventuella svagheter tillsammans kan bli styrkor och att det är bättre att agera gemensamt mot ett gemensamt mål än att vara självständig och ensam. Mycket rör sig också kring systerskap, könsnormer, sociala medier och skolmiljön. Det är helt enkelt mycket som rör sig i en och samma bok och lite känns det tyvärr som att författarnas syfte med boken överskuggar den litterära kärnan. Alla tre är ju fenomenala ungdomsboksförfattare men den här gången känns det som att de skriver för ett specifikt syfte snarare än att de vill skriva något som kommer inifrån. Och det är kanske därför det också kommer en lärarhandledning tillsammans med boken. Boken är liksom upplagd för att läsa i ett klassrum, förslagsvis med en årskurs åtta.

Jag kommer att bokprata om den med elever. Jag kommer att tipsa om den till lärare. Men jag tycker kanske att den skulle kunna ha gått ännu djupare in i problematiken. Det ska ju dock komma två böcker till om Eleni, Jasmine och Tilde så jag ser fram emot att förhoppningsvis lära känna dem ännu bättre framöver.


Köp den här: Adlibris & Bokus & Omnible

Böcker som jag tidigare har läst av Lisa Bjärbo:
Allt jag säger är sant
Det är så logiskt alla fattar utom du
Het
Ivar träffar en tyrannosaurus
Ivar träffar en diplodocus
Ivar träffar en pterandon
Det är så logiskt alla fattar utom duMera vego
Ännu mera vego
Mega Vego
Vi måste sluta ses på det här sättet
Viggo och rädslolistan (Viggos värld #1)
Viggo och mammalivet (Viggos värld #2)
Inuti huvudet är jag kul
Djupa ro

Böcker som jag tidigare har läst av Johanna Lindbäck:
Vi måste sluta ses på det här sättet
Jan Svensson
Kärlek - 11 berättelser för mellanstadiet (Antologi)

Böcker som jag tidigare har läst av Sara Ohlsson:
Kärlek - 11 berättelser för mellanstadiet
Frallan är bäst (Frallan #1)
Frallan räddar världen (Frallan #2)
Frallan och kärleken (Frallan #3)
Het (Antologi)
Ingen normal står i regnet och sjunger
Hetare (Antologi)