Min vän Dahmer
 
 
 
Titel: Min vän Dahmer
Författare: Derf Backderf
Antal sidor: 224 (Häftad)
ISBN: 97891 7515 2639
Publiceringsår: 2018 (Original: 2012)
Serie: -
Originaltitel: My friend Dahmer
Första mening: -

Handling: Min vän Dahmer är en serieroman om seriemördaren Jeffrey  Dahmer, innan han blev mördare. Barndomsvännen, tillika bokens tecknare, beskriver en störd ung man som utan framgång kämpar mot fasansfulla inre demoner. Och hur vuxenvärlden borde ha agerat men valde att titta bort. Derf Backderf förklarar hur Jeffrey Dahmer förvandlades från en nördig tonåring till en pervers slaktare som blivit lika ökänd som Jack the Ripper.

Omdöme: Jag skäms. Jag skäms när jag läser det här och för att jag finner det märkligt och lite fascinerande. Vad är jag egentligen för människa som vill läsa om "hur en seriemördare blir till"? Men jag kan inte låta bli att ryckas med och trots att jag vet att det har hänt på riktigt så känns det som att läsa en påhittad kriminalroman. För det här händer ju inte på riktigt, eller? Jo, det är ju tydligen precis det som händer. Det händer väl inte att en tonåring i flera år kommer undan med att dricka alkohol i skolan? Jo. Det händer väl inte att en tonåring lämnas ensam i ett hus i flera veckor? Jo. Det händer väl inte att ingen griper in trots att alla vet att det är något som inte stämmer? Jo. Allt det här var precis vad som hände. Det kanske inte spelade någon roll, kanske hade Jeffrey Dahmer trots ingripande ändå utvecklat någon störning, det går ju aldrig att säga. Men kanske hade man i alla fall räddat många människor från att mista livet till en seriemördare.

Författaren och illustratören Derf Backderf gick på samma skola som Jeffrey Dahmer och därför känns berättelsen väldigt nära och äkta. Samtidigt som den är väldigt snyggt illustrerad som verkligen fångar den lite obehagliga känslan, precis som att man gränsar till något väldigt mörkt som sanrt är på väg att explodera. Det är dock med en viss bitter smak man läser seriealbumet för trots att författaren ständigt försöker befria sig själv från någon slags skuld så kan ju vem som helst som läser det här se att han inte alls var så långt ute i periferin som han vill hävda utan att han snarare var ganska nära Jeffrey Dahmer, om än inte alltid frivilligt eller i positiva sammanhang. Derf Backderf både mobbade och gjorde narr av Jeffrey Dahmer och oavsett om Dahmer själv förstod det eller inte så bidrog författaren till den mytomspunna stämning som till sist omgav Dahmer och gjorde honom skild från andra. Jag upplever också handlingen, drivet, författaren och tecknarstilen som väldigt "grabbig" och med lite sunkiga värderingar men kanske ska man heller inte förvänta sig något annat. Men trots den bittra eftersmaken så blev jag som sagt uppslukad av den här historien vare sig jag ville det eller inte.


Betyg: 3/5

Köp den här: Adlibris & Bokus & Omnible