Hjärtat är en knuten hand
 
Titel: Hjärtat är en knuten hand
Författare: Ingrid Ovedie Volden
Antal sidor: 287 (Inbunden)
ISBN: 97891 2715 5824
Publiceringsår: 2018 (Original: 2017)
Originaltitel: Hjertet er en knyttneve
Rekommenderad läsålder: 9-12 år
Första mening: "En snubbe, som inte är min pappa, står och väntar på mamma utanför vårt hyreshus."

Handling: Oliver och Aline går i samma klass, men Aline som är nyinflyttad har lovat sig själv att inte prata med någon och absolut inte bli förälskad. När Olivers pappa blir sjuk och inlagd på hjärtavdelningen råkar Aline vara där för att hon gör ett skolarbete om hjärtat. Sjukhuset är som en annan värld och det blir allt svårare för Aline att hålla sitt tystnadslöfte. Oliver och Aline kan nämligen inte sluta prata. En förälskelse växer fram och Aline får problem att hålla även sitt andra löfte. Men kommer deras kärlek hålla utanför sjukhusets väggar?

Omdöme: Nej men den här var så oväntat bra? Blev dessutom väldigt överraskad när jag i efterhand såg att boken marknadsförs och riktar sig till åldern 9-12 år för jag hade definitivt tippat en äldre målgrupp. Och det ser jag egentligen bara som något positivt, att en mellanåldersbok faktiskt kan vara så här Bra och välskriven och känslomässig och gnistrande att till och med jag som vuxen läsare fastnar i den. Jag vet i och för sig inte om en 10-åring finner samma känsla för boken som jag gör men jag tycker bara att den är så himla fin. 

Betyg: 4/5

Köp den här: Adlibris & Bokus & Omnible



#1 - Mona (Joelinda)

Härligt! Fin recension.