En god man
Titel: En god man
Författare: Ulf Lindström
Antal sidor: 356 (pocket)
Första mening: "När man försöker dokumentera ett skeende där människor är fullkomligt utbytbara är det viktigt att klamra sig fast vid unika bilder."
 
Advokaten Andreas Falck kliver in på Boråshäktet till Peter Ljung,
den bestialiska golfmördaren,
som tidningarna så fyndigt döpt honom till
när det egentligen redan är försent.
Han har erkänt.
Han vill bli dömd.
Men Andreas Falck vill erbjuda honom rättvisa.
 
Det här är ingen vanlig kriminalroman,
faktiskt ganska långt ifrån,
mordet har redan begåtts och mördaren erkänt.
Det enda som återstår är att bringa klarhet i varför.
Eller kanske ännu bättre, varför inte?
 
Det här är en bok om män, om moral,
om godhet, om ondska
och om sexualitet.
 
 
Den här boken tog en evighet att läsa ut.
Jag orkade inte, till sist skumläste jag bara.
Jag erkänner det rakt av.
 
Det hade kunnat vara ett intressant ämne,
något som det inte skrivs för många böcker om
men det blev för mycket manlighet, det blev för rått,
det blev kränkande egoism och det blev för sexuellt.
 
Jag är dessutom för att använda ett annorlunda språk.
tänka i nya banor och skippa oväsentligheter
men även om det någonstans i mitten av boken,
när man hade vant sig vid tonen,
var ganska bra läsning så tröttnade jag till sist.
Jag orkade inte uppskatta nytänkandet.
 
 
Betyg: 1/5