Fredagsfråga - Format
 
Åter igen fredag vilket betyder bokbloggsjerka hos Annika och den här veckan lyder frågan: Vilket är ditt favoritformat när det gäller böcker? (Observera att ni inte behöver begränsa er till bara till ETT)
 
 
Rent spontant skulle jag nog säga pocket, för att den är liten och smidig och billig. Nu har ju dock "Häftade böcker" eller "Soft covers" eller "danskt band" seglat upp och blivit allt vanligare men jag likställer det med pocket. Allt med mjuka pärmar räknas som pocket för mig och är därför bra! Inbundna böcker eller kartonnage, som jag också räknar som samma, är jag inte lika förtjust i att läsa men står ju snyggare i hyllan.
 
Ljudböcker och E-böcker är inget för mig. Ljudböcker vet jag inte när jag ska använda och e-böcker undviker jag så länge det går då en stor anledning till att jag läser mycket böcker är att jag vill komma ifrån datorskärmen..
 
 
#1 - Tarja

Nej, det är värdelöst att läsa på datorn. Testa en läsplatta om du har möjlighet, jag tycker min fungerar bra.

Svar: Jo, men jag tänker att det också är en form av "skärm"
Carolina Edvinsson

#2 - Lena

Jag läser inte heller böcker från skärmen. Håller med....skönt att komma ifrån skärmen!!

#3 - Doktor Glas

Gillar inte heller e-böcker, men det är smidigt att köpa/låna och kunna läsa dem direkt. Annars föredrar jag inbundet - det är snyggast i hyllan. :)

#4 - boktok73

Danskt band är ett riktigt bra alternativ. E.bok på läsplatta gillar jag skarpt. Men smaken är delad som...

#5 - Ewa K

Jag behöver också komma ifrån skärmen. där sitter jag ändå många och långa arbetsdagar.

#6 - Mia Eggimann

Jag läser gärna e-böcker men då har jag en läsplatta som är speciellt gjord för att läsa på.
Nu lyssnar jag på böcker också, bra när man ska göra annat också
Mia

Svar: Men tycker du inte att det liknar en datorskärm ändå då? Jag känner bara att det nog är bra att vila ögonen från dator/mobil/Ipad osv :)
Carolina Edvinsson

#7 - Mia Eggimann

Den har helt annan skärm än en data, i alla fall min Letto. Den är inte stark skinande utan som en bok faktiskt. Däremot en Ipad är som en data. Du måste helt enkelt testa
Mia

#8 - Linda

Läsa på dator fungerar verkligen inte men vill ha Ipad för då kan man läsa med lampan släckt speciellt för mig som campar på somrarna;).

#9 - Tarja

Att läsa kindle är inte mer tröttsamt än att läsa en bok, Skärmen lyser inte. Jag var också förvånad först. Jag tycker faktiskt att det är skönt att inte äga varje bok jag läser, Det finns ju bibliotek, men nuförtiden är jag dålig på att gå dit.

#10 - Monika

Att läsa på skärm skulle jag aldrig klara, men en läsplatta (alltså inte en surfplatta) är som en bok. Skärmen lyser inte utan har ungefär samma utseende som en papperssida. Jag sitter också hela dagarna framför en datorskärm, men läsplattan är något helt annat.

Svar: Okej, då kanske det är värt att testa det i alla fall då. Tack för förklaringen! :)
Carolina Edvinsson

#11 - Caroline - Bland böcker

Håller med dig totalt!

#12 - Helenas bokhylla

Jag har inte så mycket erfarenhet av danska band, och tycker inte att det finns så många böcker i det formatet. Konstigt, för det verkar populärt!

#13 - KajsaLisa

Gillar inte heller eböcker, böcker skall finnas i verkligheten. Precis som musik skall vara på CD-skivor.

Svar: haha så konsekvent är jag dock inte :P
Carolina Edvinsson

#14 - Kajsa

Jag föredrar storpocket framför pocket. Typsnittet är oftast lite större och de är inte mycket dyrare än sin mindre kusin.

#15 - C.R.M. Nilsson

Ja, pocket är bra saker, det :) Jag är heller inte så förtjust i e-böcker, även om det skulle vara bra för mitt antal lästa böcker då jag läser mycket snabbare på dator än fysiska böcker.

#16 - 23 minuter

Jag föredrar också pocket, det är så mycket smidigare att läsa än inbundna böcker :)

#17 - [Anna]

Lättare att leva sig in i boken med en fysisk bok, svårare att läsa på en skärm tycker jag!!

Svar: Så kan det säkert också vara, har jag inte ens tänkt på :)
Carolina Edvinsson

#18 - Freja

Jag väljer inbundna i första hand och pocket i andra, men gillar varken e-böcker eller ljudböcker...

#19 - Marie

Danskt band tänkte jag inte på, det gillar jag!

Svar: Ne, det är ju inte sådär jättevanligt än kanske och tycker att det påminner en del om pocket :)
Carolina Edvinsson